Reguła śruby prawoskrętnej
Reguła ta określa zwrot wektora będącego iloczynem wektorowym dwóch wektorów.
Jeżeli dany jest iloczyn wektorowy , to zwrot wektora
ustalamy następująco:
- "Kręcimy" pierwszym wektorem z iloczynu wektorowego (tutaj
) w kierunku drugiego (tutaj
) w płaszczyźnie obu wektorów. Pamiętaj, że kolejność wektorów jest istotna!
- Następnie wyobrażamy sobie prostopadle do płaszczyzny wektorów
i
śrubę prawoskrętną i kręcimy nią w kierunku, w jakim obracaliśmy pierwszy z wektorów iloczynu wektorowego.
- Jeżeli śrubę wykręcamy (śruba porusza się ku górze), to zwrot wektora
obieramy do góry.
- Jeżeli śrubę wkręcamy (śruba porusza się w dół), to zwrot wektora
obieramy w dół.
Regułę tę wytłumaczymy na poniższej animacji:

Animacja
Oznaczanie wektorów prostopadłych
Kartka papieru, ekran monitora są płaskie. Jak narysować wektor prostopadły do płaszczyzny na którą patrzymy? Stosujemy następujące oznaczenia:
- oznacza wektor prostopadły do płaszczyzny na którą patrzysz, zwrócony do patrzącego,
- oznacza wektor prostopadły do płaszczyzny na którą patrzysz, zwrócony za tę płaszczyznę.
Inne zagadnienia z tej lekcji
© medianauka.pl, 2017-02-11, ART-3468