Logo Serwisu Media Nauka


Reguła śruby prawoskrętnej

Reguła ta określa zwrot wektora będącego iloczynem wektorowym dwóch wektorów.

Jeżeli dany jest iloczyn wektorowy , to zwrot wektora \vec{c} ustalamy następująco:

  1. "Kręcimy" pierwszym wektorem z iloczynu wektorowego (tutaj \vec{a}) w kierunku drugiego (tutaj \vec{b}) w płaszczyźnie obu wektorów. Pamiętaj, że kolejność wektorów jest istotna!
  2. Następnie wyobrażamy sobie prostopadle do płaszczyzny wektorów \vec{a} i \vec{b} śrubę prawoskrętną i kręcimy nią w kierunku, w jakim obracaliśmy pierwszy z wektorów iloczynu wektorowego.
  3. Jeżeli śrubę wykręcamy (śruba porusza się ku górze), to zwrot wektora \vec{c} obieramy do góry.
  4. Jeżeli śrubę wkręcamy (śruba porusza się w dół), to zwrot wektora \vec{c} obieramy w dół.

Regułę tę wytłumaczymy na poniższej animacji:

Oznaczanie wektorów prostopadłych

Kartka papieru, ekran monitora są płaskie. Jak narysować wektor prostopadły do płaszczyzny na którą patrzymy? Stosujemy następujące oznaczenia:

\odot - oznacza wektor prostopadły do płaszczyzny na którą patrzysz, zwrócony do patrzącego,

- oznacza wektor prostopadły do płaszczyzny na którą patrzysz, zwrócony za tę płaszczyznę.


© Media Nauka, 2017-02-11, ART-3468





Spis działów

Logika i zbiory

Zbiory

Liczby

Liczby

Funkcje

Funkcje

Równania i nierówności

Równania

Analiza matematyczna

Analiza

Geometria

Geometria

Rachunek prawdopodobieństwa

Probabilistyka



Polecamy koszyk