logo

Skowronek

Skowronek (Alauda arvensis) to najliczniej występujący ptak na naszych polach. Jest większy od wróbla. Ubarwienie płowobrązowe z ciemnym kreskowaniem, doskonale maskujące go w otoczeniu. Wzdłuż tylnej krawędzi skrzydeł i przez koniec ogona biegnie biały pasek. Na głowie znajduje się niewielki czubek. Wygląd samca i samicy jest podobny, poza tym, że samiec może być dwa razy cięższy od samicy. U młodych pióra mają jasne brzegi.

Ptak ten występuje w Europie, Azji, Afryce, a w Australii został introdukowany. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Jest licznym ptakiem lęgowym. Zasiedla łąki, pola, pastwiska.

To ptak wędrowny. Najpierw z zimowisk przylatują samce i zajmują terytoria. Poza lęgami tworzą niewielkie stada. Nieliczne osobniki zimują. Szybko biega po ziemi. Nie siada na drzewach.

Samce unoszą się prawie pionowo do góry, zawisają w powietrzu i, trzepocząc skrzydłami, śpiewają, gdy osiągną pułap 50-100 m. Lot godowy trwa nawet 8 minut. Ptak wówczas oddycha i śpiewa jednocześnie.

Odżywia się owadami i innymi bezkręgowcami w sezonie lęgowym. Poza tym okresem zjada nasiona i liście. Poluje na ziemi.

Wyprowadza 2-3 lęgi w roku. Samica zaczyna składać jaja w połowie kwietnia w płytkim zagłębieniu w ziemi pośród traw. Okres lęgowy trwa do czerwca. Inkubacja trwa 11 dni. Jaja wysiaduje samica. W zniesieniu od 3 do 5 jaj. Młodymi opiekuje się samiec i samica. Po 18-20 dniach od wyklucia młode są już zdolne do lotu, a gniazdo opuszczają już po 8-10 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

Skowronki są wyjątkowe pod względem kontynuowania śpiewu godowego nawet po wykluciu się piskląt. Inne ptaki zajmują się już wówczas głównie karmieniem.