Stadniaki

Stadniaki (Pomatostomidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 5 gatunków w jednym rodzaju. W Polsce stadniaki nie występują.

Upierzenie zwykle brązowe, spód płowy, pierś jasna. Głowa z wierzchu szara lub brązowa. Samiec od samicy różni się głównie wielkością.

Stadniak białobrewyStadniak białobrewy

Pomatostomus superciliosus

Stadniak białobrewy (Pomatostomus superciliosus) to gatunek ptaka z rodziny stadniaków. Upierzenie brązowe. Sterówki mają białe końce. Nad okiem biała brew, węższa niż u stadniaka skromnego.

Stadniak rdzawołbistyStadniak rdzawołbisty

Pomatostomus ruficeps

Stadniak rdzawołbisty (Pomatostomus ruficeps) to ptak z rodziny stadniaków. Upierzenie szarobrązowe z wierzchu. Nad okiem biała brew biegnąca do karku. Gardło i spód białe. Wierzch głowy rdzawy.

Stadniak siwogłowyStadniak siwogłowy

Pomatostomus temporalis

Stadniak siwogłowy (Pomatostomus temporalis) to gatunek ptaka z rodziny stadniaków. Upierzenie brązowe. Podgardle i pierś, obszar na wierzchu głowy - białawe. Ogon z białym zakończeniem. Przez oko biegnie maska.

Stadniak skromnyStadniak skromny

Pomatostomus halli

Stadniak skromny (Pomatostomus halli) to gatunek ptaka z rodziny stadniaków. Upierzenie brązowe. Sterówki mają białe końce. Nad okiem biała brew. Gardło i pierś białe.

• stadniak rdzawy (Garritornis isidorei)

Stadniaki żyją w Australii i na Nowej Gwinei. Zasiedlają lasy i zarośla akacjowe, eukaliptusowe.

Są ptakami hałaśliwymi. Często tworzy grupy rodzinne do kilkunastu sztuk.

Długość ciała wynosi 28-36 cm.

Budują zakryte gniazda z centralnym wejściem. Samica znosi 2-4 jaja. Występuje zjawisko kooperacji lęgowej. Cała rodzina pomaga w wychowaniu potomstwa. Budują wiele gniazd i co noc je zmieniają. Jeden z ptaków czuwa w nocy.

Polują na owady, które zbierają z ziemi i pni.

Stadniaki nie są zagrożone wymarciem.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.