PL

Świergotek polny

Świergotek polny (Anthus campestris) to ptak z rodziny pliszkowatych o smukłej sylwetce, wielkości wróbla. Z wierzchu ptak ten ma piaskowe upierzenie. Od spodu jest beżowy. Nad okiem biegnie jasna brew. Pokrywy skrzydłowe są ciemne z jasnymi brzegami. Młode mają kreskowany spód. Są też ciemniejsze.

Świergotek polny(Anthus campestris)

Gatunek ten zamieszkuje Europę i Azję oraz Afrykę, gdzie spędza zimę. Zasiedla pola uprawne, piaskownie, wydmy, ugory i inne suche tereny otwarte.

Ptak ten charakterystycznie macha ogonem w górę i w dół, jak pliszka. Poza okresem lęgów zwykle żyje samotnie. Czasem tworzy niewielkie grupy.

Zjada owady, pająki, ślimaki, a także nasiona.

W ciągu roku wyprowadza jeden lub dwa lęgi. Samiec może odbywać lęgi z dwoma samicami jednocześnie. Gniazdo znajduje się w dołku w ziemi, zwykle w bliskiej odległości od kępy traw. Zbudowane jest z liści, korzonków i łodyg różnych roślin. W wyściółce znaleźć można włosie, puch roślinny. Samica składa jaja dopiero od połowy maja aż do początku lipca. Samica wysiaduje jaja przez 12-14 dni i sama opiekuje się pisklętami. Samiec dostarcza pokarm. Po dwóch tygodniach od wyklucia młode osiągają zdolność do lotu, a po 4 tygodniach są już samodzielne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną.

To największy krajowy świergotek.