Węże właściwe, wężowate, połozowate

Węże właściwe, wężowate, połozowate (Colubridae) to rodzina gadów, do której zaliczamy 60% wszystkich żyjących dziś węży. Rodzina ta liczy dziś około 1600 gatunków. W Polsce żyją 4 gatunki z tej rodziny gadów. Wyróżniamy wiele podrodzin połozowatych:

• Homalopsinae - 40 gatunków, są to wodne gatunki z Azji i Australii;
  • Xenodermatinae - z Azji;
  • Calamariinae - 80 gatunków z Azji
  • Pareatinae - gatunki z Azji, odżywiają się ślimakami;
  • Boodontinae - gatunki z Afryki i Madagaskaru;
  • Natricinae - węże z Ameryki Północnej, Azji i Europy;
  • Xenodontinae - węże z Ameryki;
  • Pseudoxenodontinae - żyją w Azji;
  • Colubrinae.

Na głowie węży właściwych znajduje się 9 dużych, symetrycznie ułożonych tarcz. Charakterystyczna jest także duża liczba zębów (nawet 100). Ogon jest długi, słabo wyodrębniony od tułowia. Niektóre z gatunków są jadowite. U jadowitych gatunków występują duże zęby jadowe, które są zaopatrzone w rynienki, którymi ścieka jad.

Homoroselaps lacteusHomoroselaps lacteus

Homoroselaps lacteus

Homoroselaps lacteus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie pomarańczowo-czerwone w czarne prążki.

Lycodon rufozonatusLycodon rufozonatus

Lycodon rufozonatus

Lycodon rufozonatus to gatunek pięknie ubarwionego węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie czarno-czerwone z wierzchu, spód szary.

Elaphe climacophoraElaphe climacophora

Elaphe climacophora

Elaphe climacophora to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie brązowawe, oliwkowe, spód jaśniejszy. Oczy mają okrągłą źrenicę.

Coluber constrictorColuber constrictor

Coluber constrictor

Coluber constrictor to gatunek węża z rodziny połozowatych i ciemnobrązowym ubarwieniu ciała z jaśniejszym spodem. To jeden z najszybszych węży świata.

Zamenis hohenackeriZamenis hohenackeri

Zamenis hohenackeri

Zamenis hohenackeri to gatunek węża z rodziny połozowatych o jasnobrązowym ubarwieniu ciała z ciemniejszymi, brązowymi i czarnymi plamami.

Elaphe sauromatesElaphe sauromates

Elaphe sauromates

Elaphe sauromates to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie piaskowe z ciemnymi plamami na całym ciele, które na głowie układają się w charakterystyczny wzór.

Lampropeltis calligasterLampropeltis calligaster

Lampropeltis calligaster

Lampropeltis calligaster to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie szare, brązowawe z ciemnymi plamami, czarno obrzeżonymi. Za skroniami dwie podłużne, ciemne plamy.

Lampropeltis zonataLampropeltis zonata

Lampropeltis zonata

Lampropeltis zonata to gatunek węża z rodziny połozowatych. Głowa prawie cała czarna. ciało pięknie ubarwione w żółtawe, czarne i czerwone prążki.

Phyllorhynchus decurtatusPhyllorhynchus decurtatus

Phyllorhynchus decurtatus

Phyllorhynchus decurtatus to gatunek gada z rodziny węży właściwych. Ubarwienie piaskowe z odcieniem fioletowym, z brązowymi plamami.

Lycodon laoensisLycodon laoensis

Lycodon laoensis

Lycodon laoensis to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie ciemne w żółte lub białe prążki i plamy. Pierwsza taka plama znajduje się na potylicy.

Chrysopelea paradisiChrysopelea paradisi

Chrysopelea paradisi

Chrysopelea paradisi to gatunek węża z rodziny połozowatych, należący do węży latających. Ma piękne czarno-zielono-pomarańczowe ubarwienie. Na czarnym tle żółte plamki, z wierzchu także pomarańczowe. Na głowie układają się w poprzeczne pasy.

Lampropeltis alternaLampropeltis alterna

Lampropeltis alterna

Lampropeltis alterna to gatunek węża z rodziny połozowatych o szarawym ubarwieniu ciała w pomarańczowe prążki czarno obrzeżone. Na głowie czarne plamy.

Pantherophis vulpinusPantherophis vulpinus

Pantherophis vulpinus

Pantherophis vulpinus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Oczy mają okrągłe źrenice. Ubarwienie najczęściej szare w ciemne plamy, czasem pomarańczowe w czarne plamy.

Ahaetulla prasinaAhaetulla prasina

Ahaetulla prasina

Ahaetulla prasina to gatunek węża właściwego o zielonym, brązowawym, szarawym lub piaskowym ubarwieniu ciała z ciemniejszymi i białymi kreskami. Ciało jest bocznie spłaszczone.

Dendrelaphis punctulatusDendrelaphis punctulatus

Dendrelaphis punctulatus

Dendrelaphis punctulatus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie zielonkawe, oliwkowe z wierzchu, żółte od spodu. Łuski duże.

Opheodrys vernalisOpheodrys vernalis

Opheodrys vernalis

Opheodrys vernalis to gatunek węża z rodziny połozowatych o smukłej sylwetce. Ubarwienie zielone z wierzchu i białawe od spodu.

Spalerosophis dolichospilusSpalerosophis dolichospilus

Spalerosophis dolichospilus

Spalerosophis dolichospilus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie brązowe. Wyraźny siateczkowy wzór o dużych okach.

Oligodon taeniatusOligodon taeniatus

Oligodon taeniatus

Oligodon taeniatus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie jasnobrązowe, spód jasny z wyjątkiem ogona, którego spód jest czerwonawy z czarnymi i białawymi plamami.

Euprepiophis mandarinusEuprepiophis mandarinus

Euprepiophis mandarinus

Euprepiophis mandarinus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie jasnobrązowe w czarne plamy z żółtym środkiem.

Masticophis flagellumMasticophis flagellum

Masticophis flagellum

Masticophis flagellum to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie szare, piaskowe, z białawymi i czarnymi plamami. Oczy mają okrągłe źrenice.

Scolecophis atrocinctusScolecophis atrocinctus

Scolecophis atrocinctus

Scolecophis atrocinctus to gatunek gada z rodziny węży właściwych. Ma piękne ubarwienie ciała. Czarne prążki przedzielone są prążkami białawymi, żółtawymi z czerwonymi plamami .

Arizona elegansArizona elegans

Arizona elegans

Arizona elegans to gatunek węża właściwego. Ubarwienie od brązowego poprzez żółty do białawego. Spód jaśniejszy. Na całym ciele skomplikowany, piękny deseń. Oczy mają okrągłe źrenice.

Pantherophis bairdiPantherophis bairdi

Pantherophis bairdi

Pantherophis bairdi to gatunek węża z rodziny połozowatych. Oczy mają okrągłe źrenice.

Pituophis deppeiPituophis deppei

Pituophis deppei

Pituophis deppei to gatunek węża z rodziny połozowatych o pomarańczowożółto-czarnym ubarwieniu ciała. Ogon jest ozdobiony czarno-żłtopomarańczowymi prążkami.

Coelognathus radiatusCoelognathus radiatus

Coelognathus radiatus

Coelognathus radiatus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie żółtawe z ciemnymi smugami. Wierzch głowy brązowawy.

Senticolis triaspisSenticolis triaspis

Senticolis triaspis

Senticolis triaspis to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie zielonkawe, oliwkowe, jaśniejsze od spodu. Oczy mają okrągłą źrenicę.

Drymobius margaritiferusDrymobius margaritiferus

Drymobius margaritiferus

Drymobius margaritiferus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie zmienne. Tło zwykle czarne z żółtymi, zielonkawymi i niebieskimi plamami.

Boiga guangxiensisBoiga guangxiensis

Boiga guangxiensis

Boiga guangxiensis to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie żółtawe w brązowe smugi. Pomarańczowe oczy mają pionowe źrenice.

Masticophis taeniatusMasticophis taeniatus

Masticophis taeniatus

Masticophis taeniatus to gatunek gada z rodziny węży właściwych. Ubarwienie ciemno-żółtawe. Przez całą długość węża plamy tworzą smugi. Oczy mają okrągłe źrenice.

Lampropeltis ruthveniLampropeltis ruthveni

Lampropeltis ruthveni

Lampropeltis ruthveni to gatunek węża z rodziny połozowatych. Oczy mają okrągłe źrenice. Ubarwienie ciała ciemne, czerwono-szarożółte z czarnymi prążkami.

Salvadora hexalepisSalvadora hexalepis

Salvadora hexalepis

Salvadora hexalepis to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie brązowe z żółtawymi pasami biegnącymi wzdłuż ciała. Na przedzie głowy znajduje się zgrubiała tarczka.

Archelaphe bellaArchelaphe bella

Archelaphe bella

Archelaphe bella to gatunek węża z rodziny połozowatych, pięknie ubarwiony. Tło czerwone. Na całym ciele żółte prążki i plamy obwiedzione czarno.

Philothamnus occidentalisPhilothamnus occidentalis

Philothamnus occidentalis

Philothamnus occidentalis to gatunek węża z rodziny węży właściwych o pięknym, zielonym ubarwieniu ciała i turkusowej głowie.

Thamnophis proximusThamnophis proximus

Thamnophis proximus

Thamnophis proximus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie ciemnobrązowe, prawie czarne. Wzdłuż ciała biegną żółte linie.

Thamnophis cyrtopsisThamnophis cyrtopsis

Thamnophis cyrtopsis

Thamnophis cyrtopsis to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie żółto-czarne. Przez grzbiet biegnie żółtawa lub pomarańczowa linia.

Rhabdophis nigrocinctusRhabdophis nigrocinctus

Rhabdophis nigrocinctus

Rhabdophis nigrocinctus to gatunek węża z rodziny połozowatych o zielono-brązowym ubarwieniu ciała z czarnymi pręgami.

Liodytes pygaeaLiodytes pygaea

Liodytes pygaea

Liodytes pygaea to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ciało ubarwione na czarno. Spód brązowawy lub czerwony.

Lycodon striatusLycodon striatus

Lycodon striatus

Lycodon striatus to gatunek węża z rodziny połozowatych o zmiennym ubarwieniu. Ciało czarne w szare plamy lub brązowe w żółte i szare plamy. Spód jaśniejszy.

Oligodon arnensisOligodon arnensis

Oligodon arnensis

Oligodon arnensis to wąż z rodziny połozowatych. Ubarwienie brązowe z czarnymi prążkami.

Rhabdophis plumbicolorRhabdophis plumbicolor

Rhabdophis plumbicolor

Rhabdophis plumbicolor to gatunek węża z rodziny połozowatych. Osobniki dorosłe są zielone z białawym spodem. Osobniki młodociane mają czarne plamy i żółto-czarny wzór na głowie.

Gniewosz plamistyGniewosz plamisty PL

Coronella austriaca

Gniewosz plamisty to często mylony ze żmiją zygzakowatą wąż żyjący w naszym kraju. Nie jest jadowity. Grzbiet jest brązowy lub rdzawy u samców, u samic szary. Na głowie znajduje się ciemnobrązowa podkowiasta plama.

Lancetogłów meksykańskiLancetogłów meksykański

Lampropeltis mexicana

Lancetogłów meksykański (Lampropeltis mexicana) to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie białoszara w czerwone plamy lub pierścienie w czarnej otoczce.

Liścionos madagaskarskiLiścionos madagaskarski

Langaha madagascariensis

Liścionos madagaskarski (Langaha madagascariensis) to gatunek gada z rodziny węży właściwych. Ubarwienie szarozielone lub zielone. Występuje rzadki u węży dymorfizm płciowy.

Norowiec zwyczajnyNorowiec zwyczajny

Pituophis catenifer

Norowiec zwyczajny (Pituophis catenifer) to gatunek gada z rodziny węży właściwych. Ma ubarwienie zmienne, zwykle beżowe z brązowymi plamami. Gdy zostaje poddenerwowany, a mianowicie udaje grzechotnika.

Połoz leopardowyPołoz leopardowy

Zamenis situla

Połoz leopardowy (Zamenis situla) to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie z wierzchu jasnobrązowe z żółtawym wzorem, w brunatne plamy w czarnej obwódce.

Połoz stepowyPołoz stepowy

Elaphe quatuorlineata

Połoz stepowy, połoz czteropasiasty, połoz czteropręgi (Elaphe quatuorlineata) to gatunek gada z rodziny wężowatych. Widoczne czarne pręgi za okiem i pyskiem. Ubarwienie ciała najczęściej brązowe, żółtobrązowe z biegnącymi wzdłuż ciała czterema pręgami.

Połoz wysmukłyPołoz wysmukły

Platyceps najadum

Połoz wysmukły (Platyceps najadum) to gatunek węża, pięknie ubarwiony. Ciało ma piaskowy kolor, który przechodzi w oliwkowo-szary z kilkoma parami ciemnych plam po bokach szyi.

Skorpiożerek pasiastogłowySkorpiożerek pasiastogłowy

Eirenis modestus

Skorpiożerek pasiastogłowy (Eirenis modestus) to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie brązowe, szarobrązowe, jednolite, czasem pokryte ciemnymi plamami.

Wąż długonosyWąż długonosy

Rhynchophis boulengeri

Wąż długonosy (Rhinoceros boulengeri) to gad z rodziny węży właściwych. Ma smukłe, zielone ciało, jaśniejsze nieco od spodu. Głowa zakończona wypustkiem, która sprawia wrażenia wydłużonego nosa.

Wąż EskulapaWąż Eskulapa PL

Zamenis longissimus

Wąż Eskulapa jest największym wężem żyjącym w Europie, także w naszym kraju. Jest dość agresywny, ale nie jest niebezpieczny dla człowieka. Grzbiet jest brązowy, czasem z drobnym, siatkowym deseniem. Za głową znajdują się dwie jasne plamy.

Wąż królewski, lancetogłów mlecznyWąż królewski, lancetogłów mleczny

Lampropeltis triangulum

Lancetogłów mleczny (Lampropeltis triangulum) to gatunek węża z rodziny połozowatych. Wąż ten ma niewielką, słabo wyróżniającą się głowę o ciemnej barwie, reszta ciała umięśniona. Ubarwienie zwykle czerwone w czarno-białe pierścienie.

Wąż obrożnyWąż obrożny

Diadophis punctatus

Wąż obrożny (Diadophis punctatus) to gatunek węża z rodziny węży właściwych lub według niektórych źródeł rodziny Dipsadidae. Ma wspaniałe ubarwienie. Wierzch jest czarny, niebieskoczarny lub ciemnooliwkowy, a spód żółty i czerwony.

Wąż ostronosyWąż ostronosy

Ahaetulla nasuta

Wąż ostronosy to gatunek węża z rodziny węży właściwych. Ma smukłe ciało i wydłużony pysk, zakończony szpicem. Wąż ten ma poziome źrenice, co jest dość rzadką cechą wśród węży.

Wąż pończosznikWąż pończosznik

Thamnophis sirtalis

Wąż pończosznik to gatunek węża z rodziny połozowatych. Głowa jest dobrze wyodrębniona, oczy mają okrągłe źrenice. Wzdłuż całego ciała biegną pasy. Ich kolor, rozmiary są zmienne.

Wąż szuflonosyWąż szuflonosy

Chionactis occipitalis

Wąż szuflonosy (Chionactis occipitalis) to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ciało pokryte poprzecznymi, ciemnymi lub czerwonawymi pręgami. Tło jest żółtobrązowe, jaśniejsze od spodu. Szczęka dolna jest cofnięta.

Wąż śmierdzielWąż śmierdziel

Elaphe carinata

Wąż śmierdziel, nazywany także królewskim, zjada inne węże. Gdy jest zagrożony wydziela substancję o nieprzyjemnej woni. Młode węże śmierdziele są brązowe. Żyje w północnej części Chin, Wietnamie i Tajwanie.

Wąż śmigłyWąż śmigły

Philodryas baroni

Wąż śmigły (Philodryas baroni) to gatunek węża z rodziny połozowatych, o pięknym ubarwieniu ciała. Ubarwienie zielone, brązowe, błękitne z jasnym spodem i czarnym, delikatnym ornamentem na grzbiecie.

Wąż tajwańskiWąż tajwański

Orthriophis taeniurus, Elaphe taeniura

Wąż tajwański to wąż z Azji występujący w wielu odmianach barwnych i podgatunkach. Ubarwienie jest zmienne, w zależności od podgatunku. Najczęściej występujące ubarwienie jest szaro-złote.

Wąż trawnyWąż trawny

Opheodrys aestivus

Wąż trawny (Opheodrys aestivus) to gatunek węża z rodziny połozowatych. Inna nazwa tego węża to świerszczożer szorstki. Ma intensywnie zielone ubarwienie ciała i kremowy spód, przez co doskonale wtapia się w otoczenie. Głowa owalna, ciało smukłe.

Wąż zbożowyWąż zbożowy

Pantherophis guttatus

Wąż zbożowy (Pantherophis guttatus) to gatunek niejadowitego węża z rodziny połozowatych, pięknie ubarwiony, o smukłym kształcie ciała. Wąż ten jest częstym podopiecznym w terrariach.

Zaskroniec igliwiowyZaskroniec igliwiowy

Pituophis melanoleucus

Zaskroniec igliwiowy to największy wąż Ameryki Północnej, którego długość osiąga 2,5 m. Gatunek ten wykształcił specjalną głośnię, która umożliwia wydawania głośnych dźwięków ostrzegawczych.

Zaskroniec rybołówZaskroniec rybołów PL

Natrix tessellata

Zaskroniec rybołów to europejski gad z rodziny węży właściwych osiągający długość nawet 1,5 metra, żywiący się głównie rybami. Młode osobniki mają w okolicy skroni żółte lub białe plamy z czarnymi obrzeżami.

Zaskroniec zwyczajnyZaskroniec zwyczajny PL

Natrix natrix

Zaskroniec zwyczajny to gad z rodziny wężowatych osiągający długość nawet 2 metrów, dość pospolity w naszym kraju. Za głową i za okolicą skroniową po obu stronach znajduje się charakterystyczna żółta lub pomarańczowa, półksiężycowata plama.

• Adelophis copei
  • Dendrophidion percarinatum
  • Dendrophidion prolixum
  • Dendrophidion vinitor
  • Dipsadoboa brevirostris
  • Dysfolid (Dispholidus typus)
  • Dolichophis jugularis
  • Eirenis rothii
  • Eirenis thospitis
  • Elachistodon westermanni
  • Elaphe bimaculata
  • Połoz mandaryński (Elaphe mandarina)
  • Elaphe quadrivirgata
  • Elaphe zoigeensis
  • Elapoidis fusca
  • Wąż czułkowy (Erpeton tentaculum)
  • Euprepiophis conspicillata
  • Euprepiophis perlacea
  • Ficimia hardyi
  • Ficimia publia
  • Ficimia ramirezi
  • Ficimia ruspator
  • Ficimia streckeri
  • Ficimia variegata
  • Fordonia (Fordonia leucobalia)
  • Geagras redimitus
  • Xenodon rabdocephalus
  • Zamenis lineatus
  • Zamenis persica
  • Zoige Ratsnake

Są to gatunki ciepłolubne. Żyją na wszystkich kontynentach świata za wyjątkiem Antarktydy. Są związane ze środowiskiem lądowym lub wodnym.

Większość gatunków pokonuje swoje ofiary bez użycia jadu.

Większość z węży właściwych składa jaja. Reszta jest jajożyworodna. Zwykle do rozmnażania węże połozowate przystępują raz w roku lub rzadziej i to zwykle w określonym okresie.

Zjadają małe kręgowce (ryby, żaby, ssaki, ptaki, gady), skorupiaki, owady, dżdżownice, ślimaki. Ofiary są połykane w całości. Tylko fordonia potrafi oderwać odnóża od reszty ciała kraba.

Wiele ludzi pada ofiarą jadowitych węży z tej rodziny gadów, także herpetologów, badających te zwierzęta w ich środowisku naturalnym. Jadowite gatunki są bardzo niebezpieczne dla ludzi.

Gniewosz plamisty: Trwa sen zimowy gniewosza plamistego
          Gniewosz plamisty: Trwa pora godowa gniewosza plamistego
          Gniewosz plamisty: Na świat przychodzą młode gniewosza plamistego
     Gniewosz plamisty: Trwa okres aktywności życiowej gniewosza plamistego
     Połoz wysmukły: Okres aktywności połoza wysmukłego.
   Wąż Eskulapa: Trwa okres snu zimowego węża Eskulapa w Polsce.
           Wąż Eskulapa: Trwa okres godowy węży Eskulapa