Złotosłonka bengalska

Złotosłonka bengalska (Rostratula benghalensis) to jeden z dwóch przedstawicieli rodziny dziobówek (złotosłonek). Ptak ten ma dość długi, zakrzywiony ku dołowi dziób. Upierzenie jest piękne, ciemne z wierzchu, jasne od spodu ze złotym rysunkiem, najpiękniejszym na skrzydłach, gdzie wzór tworzą jasne plamki. Samica jest jaskrawo ubarwiona. Ma czerwony kołnierz, białą maskę wokół oczu. Na czubku głowy występuje złota kreska.

Złotosłonka bengalska (Rostratula benghalensis)
Samiec złotosłonki bengalskiej © panuruangjan - Fotolia.com

Zamieszkuje tropikalne rejony Azji, Indonezji z Australią oraz Afryki, zawsze w pobliżu wody stojącej lub płynącej, mokradeł, torfowisk.

Prowadzi dość skryty tryb życia. Zatrwożona, zamiera w bezruchu. Jest aktywna rano i o zmierzchu. Powadzi zwykle osiadły tryb życia, choć czasem podejmuje niedalekie wędrówki. Podczas żerowania sonduje dziobem glebę lub muł w poszukiwaniu zdobyczy. To samica broni swojego terytorium.

Zjada owady i ich larwy, skorupiaki, dżdżownice, mięczaki oraz nasiona roślin.

Samica tokuje, prezentując swoje ubarwienie i huczący głos. Samica potrafi bronić samca przed konkurencją ze strony innych samic. To samiec buduje gniazdo, wysiaduje jaja i opiekuje się pisklętami. Samica składa zwykle 4 jaja w jednym zniesieniu, ale w sezonie może mieć potomstwo z 3-4 samcami. Pisklęta są zagniazdownikami.

To samice walczą ze sobą o samce, które całkowicie przejmują na siebie opiekę nad gniazdem, jajami i pisklętami.