G

Czosnek pospolity

Czosnek pospolity (Allium sativum) to roślina cebulowa z rodziny liliowatych, powszechnie uprawiana, przejściowo dziczejąca, o znanych właściwościach leczniczych i kulinarnych. Różne odmiany czosnku różnią się od siebie barwą i kształtem główek, liczbą ząbków, intensywnością aromatu.

Czosnek pospolity (Allium sativum)
© Graham - Fotolia.com

Czosnek pospolity pochodzi z Azji. Jest uprawiany niemalże na całym świecie. Wymaga gleby żyznej, lekkiej, średnio wilgotnej. Preferuje duże nasłonecznienie. Uprawa nie należy do łatwych.

Osiąga wysokość 25-80 cm.

Liście są wstęgowe, zielone.

Kwiaty są zebrane w kulisty baldach, różowe lub białe. Często kwiatów brak.

Cebula złożona z kilku ząbków, które są rozrośniętymi pąkami.

Udomowienie czosnku nastąpiło już 5 tysięcy lat temu. Czosnek był uprawiany już w starożytnym Egipcie i Grecji i Rzymie. W Polsce jest znany od średniowiecza.

Zbiory i zastosowanie

Czosnek dodawany jest do potraw mięsnych i warzywnych. Bywa także pieczony, kiszony i marynowany.

Czosnek jest źródłem wielu preparatów stosowanych w medycynie. Jest stosowany przy przeziębieniach. Zwalcza infekcje bakteryjne, wirusowe, grzybicze. Obniża poziom cholesterolu. Stosowany zewnętrznie zwalcza trądzik i opryszczkę.

W rolnictwie czosnku używa się do zwalczania mączniaka prawdziwego - pasożytniczego grzyba. Sadzi się go zachowawczo między krzakami truskawek, krzewów i drzew owocowych.