PL

Dzięcioł białogrzbiety

Dzięcioł białogrzbiety (Dendrocopos leucotos) to bardzo rzadki gatunek dzięcioła w naszym kraju. Ma charakterystyczną białą plamę na grzbiecie. Poza tym ma dłuższą niż dzięcioł duży szyję, mocny dziób. Spód ciała jest kreskowany. Podogonie jest czerwonawe, brzuch różowawy. Na głowie samca występuje czerwona czapeczka. Samica ma czarny czubek głowy. Na skrzydłach występują białe prążki.

Dzięcioł białogrzbiety(Dendrocopos leucotos)
© Vitaly Ilyasov - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie i Azji. W Polsce jest bardzo rzadkim gatunkiem. Można go spotkać na wschodzie kraju. Preferuje lasy z wieloma starymi, próchniejącymi drzewami. Najliczniej występuje w Puszczy Białowieskiej.

Prowadzi osiadły tryb życia. Tylko czasem koczuje. Poza lęgami żyje samotnie. Polując na larwy kuje w starych lub spróchniałych drzewach liściastych. Broni swojego terytorium. Intruzów ostrzega bębnieniem w drzewo.

Zjada owady, głównie larwy chrząszczy, które wyszukuje w drewnie. Zjada także orzechy i jagody.

Jest monogamiczny. Do lęgów przystępuje w kwietniu. Dziuplę dzięcioł ten wykuwa najczęściej w drzewach starych, próchniejących. Samica składa od 3 do 7 jaj. Czas inkubacji wynosi 11 dni. Pisklęta w dziupli przebywają 3-4 tygodnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ochroną. U nas jest bliski zagrożenia wymarciem.

To największy nasz dzięcioł pstry.