Dzięcioł białoszyi

Dzięcioł białoszyi (Dendrocopos syriacus) to ptak z rodziny dzięciołowatych należący do podrodziny dzięciołów, podobny do dzięcioła dużego, z którym może się krzyżować. U samca czoło jest żółtobiałe. Grzbiet oraz głowa z wierzchu są czarne, spód białawy. Na potylicy występuje czerwona plama w kształcie przepaski. Boki głowy i szyja biała. Białe obszary znajdują się także w okolicy barków. Białe plamki znajdują się także na sterówkach. Podbrzusze jest bladoczerwone lub różowawe. Samica nie ma czerwonej przepaski na potylicy.

Dzięcioł białoszyi (Dendrocopos syriacus)

Występuje w niewielkich lasach liściastych, ogrodach i parkach, na wsiach Europy, Azji Mniejszej oraz na bliskim Wschodzie. U nas występuje rzadko. Jego obecność w Polsce wynika z rozprzestrzeniania się gatunku na północ.

Prowadzi osiadły tryb życia. Mimo to w ostatnich latach zasięg występowania tego gatunku sukcesywnie się powiększa. To samotnik. Tylko poza okresem lęgowym łączy się w pary. Czasem można spotkać kilka osobników w jednym miejscu, ale zwykle dotyczy to obszarów, gdzie znajduje się pod dostatkiem pożywienia. Ptak ten jest agresywny wobec dzięcioła dużego.

Osiąga długość ciała 23 cm i 80 g masy ciała. Skrzydło o długości do 13 cm.

Zjada owady, pająki i nasiona. Dzięcioł ten szuka pokarmu w szczelinach kory. Rzadko kuje w drzewie. Pisklęta są karmione również jagodami.

Gniazduje raz w roku w dziupli, którą sam wykuwa w pniu drzewa liściastego, dość nisko nad ziemią. Okres znoszenia jaj przypada na kwiecień-maj. Samica składa 4-5 jaj, które wysiaduje wraz z samcem.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten znajduje się pod ochroną gatunkową. Jesteśmy świadkami dokonywania ekspansji tego gatunku na nasze tereny.

Do niedawna ptak ten był nazywany dzięciołem syryjskim.

Okres lęgowy gatunku dzięcioł białoszyi.

Jak dzięcioły wytrzymują uderzenia dziobem w drzewo?
Dlaczego dzięcioł nie dostaje wstrząsu mózgu podczas uderzeń w konar drzewa? Jak to się dzieje?