Kiwi, nieloty

Kiwi (Apterygidae) to jedyna rodzina ptaków z rzędu Apterygiformes. Zaliczamy do niej 4 gatunki ptaków.

Są to ptaki, które nie mają zdolności do latania. Są podobne do kury o brązowym ubarwieniu. Mają krępą budowę ciała, grubą szyję, krótkie nogi. Brak jest ogona i widocznych skrzydeł. Mają krótki i gięty dziób z otworami nosowymi na końcu. Pióra w kolorze brązowym przypominają włosy. Samice są większe od samców, mają też dłuższe dzioby.

Kiwi brunatny, kiwi południowyKiwi brunatny, kiwi południowy

Apteryx australis

Kiwi brunatny, zwany też południowym, to najliczniejszy przedstawiciel rodziny nielotów. Ma grubą szyję, długi, giętki dziób z otworami nosowymi na końcu. Pióra przypominają włosy. Kiwi ma mocne nogi, rozgrzebuje nimi ściółkę.

Kiwi małyKiwi mały

Apteryx owenii

Kiwi mały (Apteryx owenii) to gatunek nielota z rodziny kiwi. Upierzenie szarobrunatne w jasne i ciemne pręgi, przypomina nieco sierść. Dziób długi, zagięty ku dołowi.

Kiwi plamistyKiwi plamisty

Apteryx haastii

Kiwi plamisty (Apteryx haastii) to gatunek ptaka z rodziny kiwi. Upierzenie szarobrunatne w jasne i ciemne plamki. Upierzenie przypomina nieco sierść. Dziób długi, zagięty ku dołowi.

• kiwi szary (Apteryx rowi)

Kiwi zamieszkują wyłącznie Nową Zelandię. Preferują gęste lasy o wilgotnym podłożu.

Prowadzą nocny tryb życia.

Kiwi mają słaby wzrok, świetny słuch i prawdopodobnie dobry węch. W poszukiwaniu zdobyczy kierują się raczej nim niż wzrokiem.

Gniazdują w dziuplach nisko położonych nad ziemią. Gniazdo skąpo wyściełane częściowo spleśniałymi roślinami. W zniesieniu najczęściej jedno, czasem dwa jaja, które wysiaduje samiec przez 65-85 dni. Pisklęciem opiekuje się także samiec. Samiec rozgrzebuje ściółkę, karmiąc w ten sposób młode.

Zjadają dżdżownice, robaki, owady i ich larwy.

Wszystkie gatunki kiwi są narażone na wyginięcie, podgatunek kiwi brunatnego z Wyspy Północnej jest zagrożony.

Samica kiwi może znieść jajo o masie równej 1/4 masy jej ciała.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Największe jaja na świecie

Jaki ptak znosi największe jaja na świecie, a jaki najmniejsze? Ile jaj kurzych mieści się w takim jaju. Czy takie jajo jest jadalne?