Kiwi, nieloty

Kiwi (Apterygiformes) to rząd ptaków, do którego zaliczamy 1 rodzinę z 3 gatunkami ptaków.

Gatunki

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych.

Kiwi brunatny, kiwi południowyKiwi brunatny, kiwi południowy

Apteryx australis

Kiwi brunatny, zwany też południowym, to najliczniejszy przedstawiciel rodziny nielotów. Ma grubą szyję, długi, giętki dziób z otworami nosowymi na końcu. Pióra przypominają włosy. Kiwi ma mocne nogi, rozgrzebuje nimi ściółkę.

• Kiwi plamisty (Apteryx haastii)
  • Kiwi mały (Apteryx owenii)

Kiwi zamieszkują wyłącznie Nową Zelandię. Preferują gęste lasy o wilgotnym podłożu.

Prowadzą nocny tryb życia.

Są to ptaki, które nie mają zdolności do latania. Są podobne do kury o brązowym ubarwieniu. Mają krępą budowę ciała, grubą szyję, krótkie nogi. Brak jest ogona i widocznych skrzydeł. Mają krótki i gięty dziób z otworami nosowymi na końcu. Pióra w kolorze brązowym przypominają włosy. Samice są większe od samców, mają też dłuższe dzioby.

Kiwi mają słaby wzrok, świetny słuch i prawdopodobnie dobry węch. W poszukiwaniu zdobyczy kierują się raczej nim niż wzrokiem.

Gniazdują w dziuplach nisko położonych nad ziemią. Gniazdo skąpo wyściełane częściowo spleśniałymi roślinami. W zniesieniu najczęściej jedno, czasem dwa jaja, które wysiaduje samiec przez 65-85 dni. Pisklęciem opiekuje się także samiec. Samiec rozgrzebuje ściółkę, karmiąc w ten sposób młode.

Zjadają dżdżownice, robaki, owady i ich larwy.

Wszystkie gatunki kiwi są narażone na wyginięcie, podgatunek kiwi brunatnego z Wyspy Północnej jest zagrożony.

Samica kiwi może znieść jajo o masie równej 1/4 masy jej ciała.