PL

Krętogłów, krętogłów zwyczajny

Krętogłów zwyczajny, krętogłów (Jynx torquilla) to ptak z rodziny dzięciołowatych, podrodziny krętogłowów, choć bardzo przypomina ptaki śpiewające. Jest trochę większy od wróbla domowego. Samica i samiec są tak samo ubarwione. Ubarwienie przypomina upierzenie sów lub ciem. Sterówki są zaokrąglone, inaczej niż u innych krętogłowów. Samiec i samica są tej samej wielkości. Z powodu maskującej barwy piór bardzo trudno go dostrzec.

Krętogłów, krętogłów zwyczajny (Jynx torquilla)
© Lars Lachmann - Fotolia.com

Europa, północna Afryka, centralna Azja. W Polsce miejscami średnio liczny lub nieliczny. Zimuje w Afryce Zasiedla lasy liściaste i mieszane, niezbyt gęste, brzegi lasów, także w parkach, alejach, ogrodach, na cmentarzach. Pionowy zasięg występowania - 1000 m n.p.m.

Nie kuje dziupli. Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje w kwietniu i maju, odlot w sierpniu i wrześniu do Afryki. W Polsce jest ptakiem dość pospolitym. Aby przestraszyć napastnika, broni się okrężnymi ruchami szyi. Większość czasu przebywa na drzewach, na ziemi porusza się podskakując. Gatunek ten nie wyróżnia się specyficznym lotem.

Zjada owady, głównie mrówki. Rozgrzebuje mrowiska i wyjada owady miękkim językiem. Ponadto zjada motyle, gąsienice, pajęczaki.

Jest to gatunek monogamiczny. Gnieździ się w dziuplach po innych ptakach lub budkach lęgowych. Tutaj też najłatwiej go obserwować. Okres gniazdowania to maj-czerwiec. Tokuje, charakterystycznie ruszając przy tym głową, strosząc pióra, rozkładając w wachlarz swój ogon. Samica raz w roku składa 7-12 jaj, które wysiadują oboje rodzice przez 13-14 dni. Pisklęta są gniazdownikami. Po 19-24 pisklęta opuszczają gniazdo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest objęty ochroną gatunkową.

Krętogłowy często wykorzystują do lęgów budki lęgowe i to już zajęte przez inne ptaki. Potrafią "posprzątać" kilka budek, by potem wybrać tę najlepszą.