Muchomor mglejarka (Amanita vaginata)
© Ionescu Bogdan - stock.adobe.com

Muchomor mglejarka

Muchomor mglejarka (Amanita vaginata) to gatunek jadalnego grzyba z rodziny muchomorowatych. Nie ma wyraźnego zapachu. Smak łagodny.

Występuje w lasach iglastych i liściastych.

Owocniki pojawiają się od czerwca do września.

Kapelusz ma 3-8 cm średnicy.

Kapelusz szarawy, brązowawy, najpierw dzwonkowaty, potem wypukły i rozpostarty z garbkiem. Wierzch gładki, połyskujący. skraj silnie prążkowany, co stanowi ważną cechę rozpoznawczą

Blaszki białe, wolne, gęsto upakowane, wybrzuszone.

Miąższ jest biały, kruchy.

Trzon biały, cylindryczny, węższy w górnej części, gładki, bez pierścienia, w szarej pochwie u podstawy, która nie jest bulwiasta.

Podobne gatunki

Z uwagi na podobieństwo do śmiertelnie trujących muchomorów sromotnikowego i jadowitego stanowczo odradzamy zbieranie i spożywanie tego grzyba. To gatunek dla doświadczonych grzybiarzy i w Polsce nie jest zbierany. Grzyb jest jadalny po długim gotowaniu.

Wysyp biały.

© medianauka.pl, 2021-02-01, GAT-639041

Okres występowania owocników muchomora mglejarki.

Cechy

Środowsko

lasy iglaste
lasy liściaste

lasy iglastelasy liściaste
Jadalność

gatunek jadalny
Inne cechy

grzyb mikoryzowy

Ostrzeżenie

Zbieranie grzybów wymaga ich dobrej znajomości i dużego doświadczenia w ich zbieraniu. Każdego roku w wyniku złej identyfikacji gatunków grzybów umiera sporo ludzi w Polsce. Nie zbieraj i nie jedz grzybów, których nie znasz lub co do których masz jakiekolwiek wątpliwości. Pamiętaj, że często gatunki jadalne i trujące są do siebie bardzo podobne, szczególnie w przypadku młodych owocników. Często identyfikacja tylko na podstawie zdjęcia może być nieco myląca. Przy identyfikacji gatunku trzeba uwzlędniać wiele czynników, a więc atlas grzybów może jedynie wspierać grzybiarza w identyfikacji gatunku, nie może jednak zastąpić doświadczenia i zdrowego rozsądku. Właściciel strony nie bierze odpowiedzialności za zbieranie i spożywanie grzybów przez użytkowników serwisu.

Pokrewne gatunki grzybów

Amanita excelsa
ikonaMuchomor słomkowy
Amanita franchetii
Muchomorowate

Jak postępować przy zatruciu grzybami?

Zatrucie grzybami może bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia. Jak postępować w takim przypadku? Jak udzielić choremu pomocy?

Grzyby marynowane w occie

Grzybki marynowane w occie to doskonały sposób na zachowanie smaku grzybów na długi czas. Marynowanie w occie nadaje grzybom specyficzny smak. Stają się doskonałą przekąską i dodatkiem do innych potraw.

Jak suszyć grzyby?

Suszenie grzybów to jeden ze sposobów ich konserwowania, bardzo popularny wśród grzybiarzy. Suszenie nadaje grzybom nie tylko trwałość, ale dodaje im także aromatu i nie pozbawia ich przy tym wartości odżywczych.

Jak zbierać grzyby?

Czy przy grzybobraniu należy się kierować jakimiś zasadami? Czy wykręcać grzyby, czy też ścinać je nożykiem? Używać kosza czy reklamówki? Oto garść porad dla grzybiarzy.

Mikoryza

Mikoryza jest to zjawisko współżycia grzybów z korzeniami, a nawet nasionami roślin naczyniowych.

Gdzie na grzyby? Występowanie i mapa grzybów

Gdzie się najlepiej wybrać na grzyby? Kiedy? W jakiej części Polski szukać? Nie wystarczy się wybrać zwyczajnie do lasu. Trzeba wiedzieć jeszcze kiedy i gdzie.

Grzyby trujące

Grzyby mogą zabić. Najgroźniejsze są muchomory, a wśród nich muchomor sromotnikowy i jadowity. dlatego zbieranie grzybów jest dla ludzi odpowiedzialnych.

Grzyby jadalne

Grzyby spożywa się od niepamiętnych czasów. Są elementem składowym wielu przepisów. Są zwykle dodatkiem do potraw, przyprawą, która nadaje specyficzny smak i zapach sosom, jajecznicy, bigosowi, sałatkom.

• Markus Fluck - Atlas grzybów - oznaczanie zbiór użytkowanie, 978-83-7175-858-4, Delta 2015