Pawian masajski, pawian zielony, babuin

Pawian masajski, pawian zielony, babuin (Papio cynocephalus) to ssak z rodziny małp wąskonosych o zielonożółtej sierści i smukłej sylwetce. Włosy po bokach głowy są jaśniejsze. Twarz nieowłosiona, prawie czarna. U starszych pawianów wzdłuż grzbietu i na bokach kończyn wyrastają długie, żółte włosy. Samce są znacznie większe od samic.

Środkowa i południowa Afryka. Zasiedla sawanny i lasy deszczowe. Jest to obecnie jedna z najliczniej występujących małp w Afryce.

Pawiany masajskie żyją w stadach nawet do kilkuset osobników, którym przewodzą dorosłe samce. W stadzie jest wyraźna hierarchia. Jest to jedyny gatunek pawiana, który większość czasu spędza na drzewach. Są towarzyskie i często przebywają na jednym terenie z innymi zwierzętami.

Budowa ciała smukła. Pysk jest mocno wydłużony. Długość wszystkich kończyn podobna.

Pokarm zwierzęcy i roślinny. Zjada głównie owoce, orzechy, cebule, korzonki, liście, łodygi, owady, małe ptaki i gady, jaja.

Po ciąży trwającej około 170 dni samica rodzi jedno młode, które matka nosi na brzuchu. Po 2-3 miesiącach młode przenosi się na grzbiet. Gdy ma 4 miesiące wdrapuje się na grzbiet samców. Dojrzałość płciową osiąga po 4-5 latach życia.

Gdy stado czuje się zagrożone przyjmuje wobec wroga (lamparta lub innego drapieżnika) specjalną formację. W pierwszym rzędzie stają młode samce, potem młode samice, następnie matki z młodymi i na końcu dorosłe samce. Wszystkie aktywnie przepędzają napastnika.

Wybrane podgatunki:
P. c. cynocephalus (Linnaeus, 1766)
P. c. ibeanus (Thomas, 1893)
P. c. kindae (Lonnberg, 1919)