Pawian masajski

Pawian masajski, pawian zielony, babuin (Papio cynocephalus) to ssak z rodziny małp wąskonosych o zielonożółtej sierści i smukłej sylwetce. Włosy po bokach głowy są jaśniejsze. Twarz nieowłosiona, prawie czarna. U starszych pawianów wzdłuż grzbietu i na bokach kończyn wyrastają długie, żółte włosy. Samce są znacznie większe od samic.

Środkowa i południowa Afryka. Zasiedla sawanny i lasy deszczowe. Jest to obecnie jedna z najliczniej występujących małp w Afryce.

Pawiany masajskie żyją w stadach nawet do kilkuset osobników, którym przewodzą dorosłe samce. W stadzie jest wyraźna hierarchia. Jest to jedyny gatunek pawiana, który większość czasu spędza na drzewach. Są towarzyskie i często przebywają na jednym terenie z innymi zwierzętami.

Budowa ciała smukła. Pysk jest mocno wydłużony. Długość wszystkich kończyn podobna.

Pokarm zwierzęcy i roślinny. Zjada głównie owoce, orzechy, cebule, korzonki, liście, łodygi, owady, małe ptaki i gady, jaja.

Po ciąży trwającej około 170 dni samica rodzi jedno młode, które matka nosi na brzuchu. Po 2-3 miesiącach młode przenosi się na grzbiet. Gdy ma 4 miesiące wdrapuje się na grzbiet samców. Dojrzałość płciową osiąga po 4-5 latach życia.

Gdy stado czuje się zagrożone przyjmuje wobec wroga (lamparta lub innego drapieżnika) specjalną formację. W pierwszym rzędzie stają młode samce, potem młode samice, następnie matki z młodymi i na końcu dorosłe samce. Wszystkie aktywnie przepędzają napastnika.

Wybrane podgatunki:
P. c. cynocephalus (Linnaeus, 1766)
P. c. ibeanus (Thomas, 1893)
P. c. kindae (Lonnberg, 1919)

ikonaPawian gwinejski
Papio papio
ikonaPawian niedźwiedzi
Papio ursinus
ikonaPawian oliwkowy
Papio anubis
ikonaPawian płaszczowy
Papio hamadryas
Koczkodanowate

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?