Ptaki przylatujące do Polski na zimę

Czy do Polski przylatują ptaki na zimę? Tak i to wiele gatunków. Mimo tego, iż w naszym kraju zimy bywają całkiem srogie, można powiedzieć, że dla wielu gatunków ptaków Polska jest tym, czym Afryka dla bocianów - ciepłym krajem.

Część z tych zimujących u nas gatunków to powszechnie znani przedstawiciele naszej fauny. Każde dziecko jest w stanie rozpoznać jemiołuszkę lub gila. Najczęściej są to ptaki lęgowe z obszarów Skandynawii i północnych rejonów Azji. Są to między innymi ptaki kaczkowate, szponiaste i wróblowe.

Warto też dodać, że wiele gatunków ptaków nie odlatuje na zimę na południe i zimuje w kraju.

Ptaki zimujące można spotkać na łąkach i polach. Wiele gatunków można spotkać nad brzegiem morza i na niezamarzniętych zbiornikach i rzekach.

Co ciekawe są gatunki, których populacje lęgowe w naszym kraju na zimę odlatują na południe lub pozostają, a na ich miejsce przylatują populacje z północy. W ten sposób można te gatunki obserwować przez cały rok. są to między innymi kwiczoł, gawron i kawka.

Poniżej wymieniamy te wybrane gatunki ptaków, które przylatują na zimę do Polski.

Wybrane gatunki zimujące w Polsce

GilGil (Pyrrhula pyrrhula)

Gil to piękny ptak z podrodziny łuszczaków o czerwonym lub beżowym upierzeniu części szyi i piersi. Jest w Polsce nielicznym ptakiem lęgowym. Głowa z wierzchu, skrzydła i ogon są czarne, jasna pręga na skrzydle, kuper i część brzucha białe.

JemiołuszkaJemiołuszka (Bombycilla garrulus

Jemiołuszka to średniej wielkości ptak zimujący w Polsce. Ma charakterystyczny czub na głowie. Odżywia się między innymi jagodami jemioły. Upierzenie pastelowe od popielatego do szarego i brązowego. Podbródek i otoczka wokół oka są czarne.

Myszołów włochatyMyszołów włochaty (Buteo lagopus)

Myszołów włochaty to gatunek ptaka z rodziny jastrzębiowatych. Gatunek charakteryzuje duża zmienność ubarwienia. Przeważa ubarwienie brunatne, białawe, brązowawe.

BielaczekBielaczek (Mergellus albellus)

Bielaczek to gatunek nielicznego ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Ma dość krótki dziób. Samiec jest nieco większy od samicy. Samiec w szacie godowej jest biały, z czarnymi elementami.

EdredonEdredon (Somateria mollissima

To jedna z naszych największych i najrzadziej spotykana morska kaczka. Ma dużą głowę, krótką szyję, charakterystyczne płaskie czoło, którego przedłużeniem jest dziób. Prowadzi stadny tryb życia.

UhlaUhla (Melanitta fusca

Uhla to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czarne upierzenie, z białą plamą otaczającą oko, białe lusterko, pomarańczowożółty dziób. Uhla zimuje u nas od października do kwietnia.

LodówkaLodówka (Clangula hyemalis

Lodówka to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma piękny, długi ogon. W szacie godowej samiec ma ciemnobrązową szyję, głowę i pierś, wierzch ciała jest czarny.

KwiczołKwiczoł (Turdus pilaris

Kwiczoł to niezbyt licznie występujący w Polsce ptak z rodziny drozdowatych. Głowa z wierzchu i kark oraz kuper są popielate, płaszcz brązowawy, gardło i pierś w kolorze gliny, z czarnymi plamkami, spód biały.

GawronGawron (Corvus frugilegus

Gawron to pospolity w Polsce ptak, przebywający na terenach zurbanizowanych, liczniejszy w okresie jesienno-zimowym. Ma jednolicie czarne upierzenie z niebieskawym połyskiem. Dziób jest bardzo mocny, szary, zaostrzony na końcu.

KawkaKawka (Corvus monedula)

Kawka to pospolity w Polsce przedstawiciel krukowatych. Ma szarą głowę i charakterystyczną, czarną czapeczkę na głowie. Ptaki dorosłe mają białą tęczówkę, młode - ciemną. Prowadzi stadne życie, często tworzy stada z gawronami.

Czy sójka odlatuje na zimę?

Sójka jest tylko częściowo wędrownym ptakiem. Wędrówkę podejmują głównie ptaki młode, które zimują na zachodzie Europy. Nie podejmują więc dalekich wędrówek i nie odlatują do ciepłych krajów. Powiedzenie "wybierać się jak sójka za morze" wydaje się być słuszne.