Edredon (Somateria mollissima)
© Erni - Fotolia.com

Edredon

Edredon (Somateria mollissima) to jedna z największych kaczek. Ma dużą głowę, krótką szyję, charakterystyczne płaskie czoło, którego przedłużeniem jest dziób. W szacie godowej samiec ma czarny wierzch głowy, na samym jej czubku znajduje się biały pasek. Policzki, szyja, pierś i wierzch są białe, Na piersi pojawia się różowy odcień. Kark i boki szyi są w kolorze jasnozielonym z białą pręgą. Lotki oraz kuper są czarne. W szacie spoczynkowej upierzenie mocno ciemnieje poza piórami na piersi, grzbiecie i skrzydłach z wierzchu. Samice są brązowe z ciemnym prążkowaniem.

To ptak północy. Preferuje skaliste wybrzeża północnej części Europy, Azji i Ameryki Północnej oraz Grenlandii. W Polsce edredona można zobaczyć przez cały rok na Bałtyku. Jednak najliczniej występuje zimą, gdy przebywają u nas zimujące osobniki z północy.

Prowadzi stadny tryb życia. Jest aktywny podczas dnia, ale żeruje także w nocy.

Odżywia się głównie mięczakami i skorupiakami zbieranymi z dna i podwodnych skał. Zjada też inne morskie zwierzęta, jagody, nasiona, zielone części roślin.

Samiec i samica wiążą się na jeden sezon lęgowy podczas toków, które trwają od jesieni do wiosny. Od kwietnia do czerwca odbywa się gniazdowanie pośród skalistych brzegów morskich lub przybrzeżnej roślinności. Gniazduje w kolonii. Samica składa zwykle od 1 do 6 (maksymalnie do 8) jaj i sama je wysiaduje przez 25-28 dni. Samiec podczas inkubacji nie towarzyszy samicy. Pisklęta łączą się w żłobki liczące nawet kilkadziesiąt piskląt z różnych lęgów. Takie skupisko młodych może liczyć nawet pół tysiąca osobników, ale to w wyjątkowych sytuacjach. Opiekuje się nimi kilka samic. Młode do rozrodu przystępują w wieku 3 lat.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest objęty ścisłą ochroną.

To najrzadziej występująca morka kaczka w naszym kraju.

Samica wyściela gniazdo puchem z własnej piersi.

Samice edredona niepokojone na początku inkubacji opuszczają gniazdo, a jaja spryskują wodnistym kałem.