PL

Raniuszek, raniuszek zwyczajny

Raniuszek, raniuszek zwyczajny (Aegithalos caudatus) to ptak bardzo małych rozmiarów, dużo mniejszy od wróbla, o krępej budowie ciała, przypominający kulkę z ogonkiem. Ma bardzo długi ogon. Spód białawy, boki i brzuch są różowe. Z wierzchu jest czerwony, czarny i biały. Skrzydła są czarne. Nad okiem czarna brew. U niektórych podgatunków głowa jest całkowicie biała. Samiec i samica wyglądają podobnie. Młode ptaki nie mają różowego nalotu.

Raniuszek, raniuszek zwyczajny(Aegithalos caudatus)
© eric weight - Fotolia.com

Zamieszkuje Europę i Azję. W Polsce jest to nieliczny ptak lęgowy, choć spotkać go można na terenie całego kraju, głównie na nizinach. Zasiedla lasy liściaste, mieszane, czasem parki i ogrody.

Przebywa w małych grupach rodzinnych. Prowadzi osiadły lub koczujący tryb życia. Czasem zimą można obserwować większą liczbę raniuszków, gdy migrują do nas ptaki z północy. To bardzo ruchliwe ptaki, choć niepłochliwe. Ptaki te nocują gromadnie, przytulone w rzędzie do siebie, minimalizując w ten sposób straty ciepła.

Lot typu krótko falującego. Zwinnie porusza się pośród gałęzi gęstych drzew i krzewów.

Raniuszek żywi się owadami i pająkami, zarówno postaciami dorosłymi, jak i larwami czy jajami. Zimą zjada też nasiona. Pożywienia szuka na końcach gałązek.

Gniazdo jest kuliste z bocznym wejściem, zbudowane z mchu, sierści, pajęczyn, kawałków kory, wyścielone piórami. Samica od marca do kwietnia składa 8-12 jaj. Wyprowadza zwykle 1 lęg, rzadziej dwa lęgi w roku. Jaja wysiaduje samica. Pisklęta w gnieździe przebywają 14-18 dni karmione przez samca i samicę.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Raniuszki w Polsce podlegają ochronie ścisłej.

W gnieździe raniuszka można znaleźć nawet 2000 piór!