Śledź (Clupea harengus)
© Witold Krasowski - Fotolia.com

Śledź

Śledź oceaniczny (Clupea harengus) to gatunek ryby z rodziny śledziowatych. Ciało tej niewielkiej ryby jest silnie wydłużone, wrzecionowate, pokryte dużymi łuskami. Barwa całego ciała jest srebrzysta. Grzbiet jest ciemniejszy i ma narwę szarą lub ciemnozieloną. Głowa jest pozbawiona łusek. Oczy są dużych rozmiarów. Płetwa ogonowa ma silne wcięcie. Pęcherz pławny łączy się z przewodem pokarmowym, ma osobny przewód uchodzący w okolicach odbytu. Skrzela mają liczne wyrostki filtracyjne. Larwa jest wąska i długa. Śledź tworzy wiele podgatunków i ras. Pośród wielu ras wyróżniamy następujące, najbardziej znane: śledź atlantycki, śledź norweski, murmański, islandzki, białomorski, pacyficzny, bałtycki.

Ryba te występuje w północnej części Atlantyku, także w Bałtyku. Żyje w wodnej toni.

Śledzie pływają w ogromnych ławicach. Ryby te porozumiewają się za pomocą pęcherzyków wydostających się z odbytu. Długość życia śledzia to 20-25 lat.

Podstawą diety śledzi jest plankton, a także skorupiaki przydenne.

Rozród odbywa się w cieplejszych i płytszych wodach o piaszczystym dnie porośniętym roślinnością w różnych okresach w zależności od rasy i populacji. W Polsce istnieje jedna populacja, która rozmnaża się w kwietniu-maju oraz druga, która rozmnaża sie w okresie od sierpnia do listopada. Tarło odbywa się w Zatoce Puckiej i w Zalewie Wiślanym. Jaja są duże i kleiste, opadają na dno. Samica może ich złożyć nawet ponad 100 000. Wylęg następuje po 7-30 dniach. Wąskie i długie larwy przebywają w okolicy, gdzie przyszły na świat, a gdy osiągają długość 3-6 cm, stają się podobne do osobników dorosłych. Po 3-4 latach młode śledzie stają się dojrzałe płciowo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wymiar ochronny dla tego gatunku to 16 cm. Gatunek ten, mimo połowów na skalę przemysłową, nie jest zagrożony wymarciem.

Połowy śledzia odbywają się już od średniowiecza. W Bałtyku stanowi najważniejszy gatunek gospodarczy. Śledzie komunikują się w ciekawy sposób. Używają przy tym wysokich częstotliwości za pomocą pęcherzyków powietrza, które wypuszczają z odbytu.