Świergotka seledynowa

Świergotka seledynowa (Psephotus haematonotus) to papuga australijska o wyraźnym dymorfizmie płciowym. Samiec ma kolorowe upierzenie z czerwonymi plecami, samice są szare z seledynowym odcieniem, bardziej matowe. Samce mają czerwony kuper i szary dziób. Dziób samic jest żółtawy.

Świergotka seledynowa (Psephotus haematonotus)
Samiec. Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Australia. Zamieszkuje łąki z rzadkimi zadrzewieniami, lasy wzdłuż rzek, parki, tereny rolnicze.

Papugi te żyją w parach lub w małych grupach. Często przebywają na ziemi w poszukiwaniu pożywienia.

Ptaki te żywią się nasionami traw i roślin zielonych. Chętnie jedzą nasiona akacji, owoców i roślin ogrodowych. W mniejszym stopniu żywią się jagodami jemioły i larwami owadów. Połykają piasek i żwir w celu rozdrobnienia pożywienia.

Gniazda zakłada w dziuplach drzew, wyłożonych warstwą spróchniałego drewna. Samica składa 4-7 jaj, które wysiaduje sama. Po 17-20 dniach wykluwają się pisklęta, które są karmione przez samca i samicę. W wieku 4-5 tygodni młode ptaki opuszczają gniazdo, jednak przez dłuższy czas pozostają z rodzicami. Dojrzałość płciową uzyskują po roku życia.

Informacje ogólne o gatunku: To ptak łatwy w hodowli. W hodowlach można znaleźć wiele odmian barwnych, w tym cynamonową, niebieską, białą.

Rodzaj klatki i wyposażenie:

Pokarm: Podajemy gotową mieszankę pokarmową z ziarnami kanaru, ziarna konopi, orzechy, pączki roślin, pędy, skiełkowane ziarna, owoce, w tym jagody, nasiona traw, sepię oraz żwirek naturalny.

Rozmnażanie: Do rozmnażania stosujemy budki lęgowe o wymiarach 12 × 25 × 35 cm z otworem o średnicy 6 cm. Po usamodzielnieniu się piskląt, oddziela się je od rodziców ze względu na agresywne zachowanie samca.