logo

Świniowate

Świniowate (Suidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 8 gatunków w 5 rodzajach. W Polsce żyje na wolności tylko 1 przedstawiciel świniowatych.

Są dużymi ssakami z wydłużoną głową, krótką szyją i masywną budową ciała. Pysk zakończony jest długim ryjem z owalną chrząstką na końcu, która jest podtrzymywana przez kość przednosową, wyjątkową u kopytnych. Ciało pokryte jest szczeciniastą sierścią. Kończyny krótkie i wąskie, czteropalczaste, palce środkowe zakończone racicami, krótkie palce boczne są z tyłu. Mają silnie rozwinięte kły, często wystają na zewnątrz. Samice mają dużo sutek.

DzikDzik PL

Sus scrofa

Dzik jest dużym ssakiem z rodziny świniowatych, pospolitym w Polsce. Jest uważany za przodka świni domowej. Żyje głównie w lasach i na stepach. Nierzadko można spotkać dzika blisko osiedli ludzkich.

Świnia domowaŚwinia domowa PL

Sus scrofa domestica

Świnia domowa to hodowany na całym świecie ssak z rodziny świniowatych, pochodzący od dzika. Udomowienie przebiegało w różnych rejonach świata. W Azji udomowienie nastąpiło 6000-7000 lat temu. Wyróżniamy wiele ras świni domowej.

BabirussaBabirussa

Babyrousa babyrussa

Ssak z rodziny świniowatych. Ma jak dość długie kończyny, masywny ryj uzbrojony w dwie pary kłów. Zamieszkuje wilgotne lasy i zarośla. Kły zakrzywiają się ku tyłowi.

GuziecGuziec

Phacochoerus africanus

Guziec to gatunek ssaka z rodziny świniowatych, przypominającym dzika. Cechą charakterystyczną są brodawki wyrastające z boków głowy. Ma ciemnobrązową lub czarną sierść, młode mają sierść czerwonobrązową.

Guziec pustynnyGuziec pustynny

Phacochoerus aethiopicus

Guziec pustynny (Phacochoerus aethiopicus) to gatunek ssaka z rodziny świniowatych.

Świnia brodataŚwinia brodata

Sus barbatus

Świnia brodata to przedstawiciel świniowatych z charakterystycznymi bokobrodami na ryju. Żyje w małych grupach rodzinnych w gęstych lasach tropikalnych. Zamieszkuje Półwysep Malajski, Sumatra, Jawa, Borneo.

Świnia rzecznaŚwinia rzeczna

Potamochoerus porcus

Świnia rzeczna to jeden z piękniejszych przedstawicieli świniowatych z Afryki, z charakterystyczną, białą grzywą biegnącą wzdłuż grzbietu, bokobrodami i uszami zakończonymi pędzelkami. Ryje w poszukiwaniu pokarmu, przez co może wyrządzać szkody na plantacj

• świnia leśna (Hylochoerus meinertzhageni)
  • Sus ahoenobarbus
  • świnia karłowata (Sus salvanicus)
  • świnia brodawkowata (Sus verrucosus)

Żyją w Europie, Azji i Afryce. Zajmują środowiska leśne. Guziec żyje na terenach otwartych.

Żyją zwykle w małych grupach.

Rozmnażają się zwykle przez cały rok. W miocie 2-14 młodych (prosiąt).

Świniowate są wszystkożerne.

Świnia domowa, której przodkiem jest dzik, jest zwierzęciem, który odgrywa dużą rolę w gospodarce. Jest źródłem mięsa, tłuszczu, skóry. Inne gatunki są zwierzętami łownymi.

Dzik: Trwa okres rui u dzika