PL

Świstunka górska

Świstunka górska (Phylloscopus bonelli) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych. Wierzch szarozielonkawobrunatny, spód białawy. Na kuprze widoczna żółta plama. Żółtawe są też skraje pokryw skrzydłowych, sterówek oraz lotek. Nad okiem rysuje się niewyraźnie jasna brew. Nogi oraz dziób mają brunatną barwę. Wokół oczu widać dość wyraźnie obrączkę. Brak dymorfizmu płciowego.

Świstunka górska(Phylloscopus bonelli)
© Parato - Fotolia.com

Występuje w Europie i Afryce. Gatunek zasiedla lasy w górach. Do Polski czasem tylko zalatuje z Europy południowo-zachodniej. Zaledwie kilka obserwacji w kraju.

To ptak wędrowny. Zimuje w Afryce.

Długość ciała wynosi 12 cm, rozpiętość skrzydeł 16-18 cm, a ciężar ciała 7 g.

Poluje na owady i pajęczaki.

Świstunka górska wije kuliste gniazdo i umieszcza je na ziemi. Od maja do czerwca samica składa 5-7 jaj. Inkubacja trwa 13-15 dni. Po 10-12 młode już opuszczają gniazdo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek podlega w Polsce ochronie ścisłej.