Szkarłatka królewska

Szkarłatka królewska, papuga królewska (Alisterus scapularis) to piękna papuga australijska. Występuje tu dymorfizm płciowy, przejawiający się różnym ubarwieniem piór. W ubarwieniu przeważa kolor czerwony i zielony. Samica jest bardziej zielona (głowa i pierś), dziób u samca jest czerwonawy a u samicy ciemny.

Szkarłatka królewska (Alisterus scapularis)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Zachodnia część Australii. Lasy z gęstym poszyciem, parki, tereny upraw. Pionowy zasięg występowania to 2000 m n.p.m.

Żyje w stadach. W okresie godowym samiec stroszy pióra na głowie i kłania się., trzepocze skrzydłami i głośno skrzeczy. Świetnie wspina się po gałęziach, pomagając sobie dziobem.

Ptaki te zjadają nasiona, owoce, kwiaty, zielone części roślin.

Gniazdo zakłada w pustym pniu drzewa. Samica składa zwykle 5 (od 3 do 6) jaj i wysiaduje je przez 20 dni. Samiec opiekuje się samicą podczas wysiadywania jaja.

Rodzaj klatki i wyposażenie: Konieczna jest bardzo wysoka budka lęgowa o wymiarach 25 × 25 × 200 cm. Budkę stawiamy na ziemi lub wieszamy nisko nad ziemią.

Inne warunki chowu: To kapryśne ptaki przy lęgach.

Pokarm: Do jedzenia podajemy gotowe mieszanki dla papug wymieszaną z granulatem w stosunku 3:2. Podajemy też owoce, w tym jagody, także zieleninę. Regularnie podajemy witaminę A. Stale też podajemy ziarna kanaru, prosa, konopi i kłosy prosa. Warto też te papugi karmić winogronami, mniszkiem lekarskim oraz gwiazdnicą.

Rozmnażanie: