logo

Turaki

Turaki, turakowate (Musophagidae) to rodzina mało poznanych ptaków z rzędu kukułkowych. Rodzina ta liczy dziś 23 gatunki w 5 rodzajach. W Polsce nie ma przedstawicieli tej rodziny.

Mają długi ogon, krótkie, zaokrąglone skrzydła, u większości trójkątny czub na głowie, silny dziób. Kolorystyka najczęściej zielona, czasem niebieska, fioletowa, purpurowa, u pozostałych szara lub brązowa. Cechą charakterystyczną jest występowanie w upierzeniu barwników, które nie występują u innych zwierząt. Zieleń nie jest barwą strukturalną, a jest wynikiem obecności barwnika turakowerdyny. Innym barwnikiem wyjątkowym w świecie zwierząt, to turacyna, zawierająca miedź.

Tauraco erythrolophusTauraco erythrolophus

Tauraco erythrolophus

Tauraco erythrolophus to gatunek ptaka z rodziny turaków. To pięknie ubarwiony ptak. Upierzenie ciała zielone z ciemniejszym odcieniem na grzbiecie, spód ciemny, skrzydła czerwone z ciemnymi brzegami piór.

Hałaśnik buryHałaśnik bury

Crinifer zonurus

Hałaśnik bury (Crinifer zonurus) to gatunek ptaka z rodziny turaków. Upierzenie brązowe, jaśniejsze od spodu. Dziób bardzo silny, zakrzywiony, żółty, u nasady wąskim paskiem pomarańczowy.

Hałaśnik maskowyHałaśnik maskowy

Corythaixoides personatus

Ptak ten ma biała szyję i tył głowy, czarną maskę, szary wierzch i jasnobrunatny spód. Dziób krótki, ale silny. Na głowie duży, szarawy czub.

SzyszakSzyszak

Corythaeola cristata

Szyszak (Corythaeola cristata) to gatunek ptaka z rodziny turaków, największy przedstawiciel rodziny. Ptak ten ma na głowie piękny, ciemnoniebieski grzebień, Upierzenie jest niebieskie. Pierś jest oliwkowa. Dziób czerwono-żółty.

Turak białoczubyTurak białoczuby

Tauraco leucolophus

Turak białoczuby (Tauraco leucolophus) to gatunek ptaka z rodziny turakowatych. Upierzenie zielone, w tylnej części fioletowe. Czub biały. Biały też jest kark i obszary głowy poniżej oczu. Część czołowa ciemnofioletowa.

Turak długoczubyTurak długoczuby

Tauraco schalowi

Turak długoczuby (Tauraco schalowi) to gatunek ptaka z rodziny turakowatych. Upierzenie zielone, w tylnej części fioletowe. Charakterystyczny jest bardzo długi czub zakończony białymi frędzelkami.

Turak koroniastyTurak koroniasty

Tauraco fischeri

Turak koroniasty (Tauraco fischeri) to ptak z rodziny turakowatych. Głowa, szyja i pierś zielone, reszta ciała niebieskawo-fioletowa z zielonkawym połyskiem. Na głowie czerwony, różowo-fioletowy czub z białym zakończeniem.

Turak kreskowanyTurak kreskowany

Crinifer piscator

Turak kreskowany (Crinifer piscator) to ptak z rodziny turakowatych o jasnobrązowym, szarawym upierzeniu, białawym od spodu, kreskowanym, z ciemniejszym przodem głowy. Dziób jest jaskrawo żółty.

Turak liliowoczubyTurak liliowoczuby

Tauraco hartlaubi

Turak liliowoczuby (Tauraco hartlaubi) to ptak z rodziny turakowatych. Głowa poniżej oczu, szyja i pierś zielone, reszta ciała fioletowa z czerwoną plamą na skrzydłach. Na głowie fioletowy czub.

Turak zielonoczubyTurak zielonoczuby

Tauraco persa

Turak zielonoczuby (Tauraco persa) to gatunek ptaka z rodziny turakowatych. Upierzenie zielone, przechodzące w tylnej części w bardzo ciemny fiolet. Czub zielony. Dziób mały, krótki, ciemnoczerwony.

Turako fioletowyTurako fioletowy

Musophaga violacea

Turako fioletowy to pochodzący z Afryki ptak z rodziny turaków. Barwniki w upierzeniu nie występują gdzie indziej w przyrodzie. Ma ciemnofioletowe upierzenie, białą pręgę pod okiem, mocny dziób, trójkątny czub na głowie.

• hałaśnik szary (Corythaixoides concolor)
  • hałaśnik białobrzuchy (Corythaixoides leucogaster)
  • turak czerwonoczuby (Musophaga rossae)
  • turak tęczowy (Ruwenzorornis johnstoni)
  • turak kameruński (Tauraco bannermani)
  • turak niebieskozielony (Tauraco corythaix)
  • turak białouchy (Tauraco leucotis)
  • turak ostroczuby (Tauraco livingstonii)
  • turak żółtodzioby (Tauraco macrorhynchus)
  • turak rdzawy (Tauraco porphyreolopha)
  • turak etiopski (Tauraco ruspolii)
  • turak czarnodzioby (Tauraco schuettii)

Występują w środkowej i południowej części Afryki. Żyją w lasach, dżunglach i dość rzadko na sawannach.

Żyją w parach lub małych stadach. Najczęściej przesiadują na drzewach. Wydają donośne i charakterystyczne odgłosy.

Są prawdopodobnie monogamiczne. Gniazda budują z patyków na drzewie. Samica składa najczęściej 2-3 jaja o masie 20-45 g. Pisklęta przebywają w gnieździe przez 4 tygodnie. Po opuszczeniu gniazda świetnie wspinają się po drzewie. Pisklęta są karmione także pokarmem roślinnym, co jest rzadkie w świecie ptaków.

Są roślinożerne, zjadają głównie owoce, ale dietę uzupełniają czasem bezkręgowcami.

Turak kameruński jest zagrożony, narażony na wyginięcie jest turak etiopski.

Jest to jedyna duża rodzina ptaków która występuje wyłącznie na kontynencie afrykańskim.

Turaki odgrywają ważną rolę w rozsiewaniu drzew. Do 80% nasion turaki wydalają daleko od drzewa, z którego zjadły owoce.