Żbik (Felis silvestris)
© mlehmann78 - Fotolia.com

Żbik

Żbik (Felis silvestris) to ssak z rodziny kotów, bardzo przypominający kota domowego. Jest od niego większy i ma krótszy ogon. Sierść szara, czasem z żółtym odcieniem. Na grzbiecie 1-2 czarne pręgi, 4-6 na głowie oraz kilka poprzecznych pręg na bokach i kończynach. Na ogonie również czarne, pierścieniowe pręgi. Futro na brzuchu jest jaśniejsze. Łatwo krzyżuje się z kotem domowym. Prawdopodobnie wszystkie osobniki europejskie to krzyżówka z kotem domowym. Bardzo rzadki w Polsce.

Gęste lasy, najczęściej górskie południowej i środkowej Europy, Azja Mniejsza, Kaukaz. W Polsce na południu w Karpatach i na Podkarpaciu. Preferuje rozległe i gęste lasy liściaste, a także iglaste i mieszane z gęstym poszyciem. Lubi teren skalisty.

Jest koczującym samotnikiem. Aktywny w nocy. Bardzo dobrze wspina się po drzewach. Gniazda zakłada w dziuplach, norach lisa i borsuka. Poluje z zasadzki. Jego terytorium to około 3 km2.

Gryzonie, zające, małe sarny. Poluje na głuszce. Nie przyjmuje pokarmu pochodzenia roślinnego.

Samce walczą zaciekle o samice. Samica po ciąży trwającej 63-68 dni zwykle rodzi raz w roku 3-4 kocięta na przełomie kwietnia i maja. Matka karmi kocięta przez 1,5 miesiąca. Samiczki uzyskują dojrzałość płciową już w pierwszym roku życia. Po osiągnięciu samodzielności przez młode, samica przepędza je ze swojego rewiru.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Praktycznie zaobserwowanie w ciągu dnia żbika w Polsce nie jest możliwe z uwagi na bardzo małą liczebność i skryty tryb życia. W Polsce żbik jest objęty ochroną gatunkową.