logo

Żołny

Żołny (Meropidae) to rodzina ptaków, który liczy dziś 3 rodzaje i 24 gatunki. W Polsce i w Europie żyje tylko jeden przedstawiciel tej rodziny.

To ptaki o smukłym ciele, dość długich skrzydłach, długim, lekko wygiętym w dół dziobie. Upierzenie bardzo kolorowe. Wierzch ciała zwykle zielony. Ogon jest dość długi i jednolicie ubarwiony.

Żołna, żołna zwyczajnaŻołna, żołna zwyczajna PL Lęgowy sporadycznie Skrajnie nieliczny

Merops apiaster

Żołna to jeden z najbardziej kolorowych krajowych ptaków. Ptak ten żywi się żądłówkami, nawet tymi jadowitymi. Przez oko biegnie ciemna pręga. Samica ma mniej kontrastowe barwy. Jest ptakiem wędrownym.

Żołna białoczelnaŻołna białoczelna

Merops bullockoides

Żołna białoczelna (Merops bullockoides) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Głowa w części czoła biaława, biały jest też wąs. Przez oko biegnie czarna pręga. Gardło czerwonawe, pierś i spód pomarańczowożółty, kuper niebieski, ogon ciemny, skrzydła zielone.

Żołna brodataŻołna brodata

Nyctyornis athertoni

Żołna brodata (Nyctyornis athertoni) to ptak z rodziny żołn. Ma dość długi, wygięty w dół, szary dziób. Upierzenie zielonkawo-niebieskawe poza brązowawym, żółtawym lub oliwkowym spodem.

Żołna czerwonogardłaŻołna czerwonogardła

Merops bulocki

Żołna czerwonogardła (Merops bulocki) to przedstawiciel rodziny żołn, bardzo kolorowo ubarwiony. Przez oko od nasady dzioba biegnie czarna maska. Żołna czerwonogardła poluje także na ryby.

Żołna karminowaŻołna karminowa

Merops nubicoides

Żołna karminowa (Merops nubicoides) to ptak z rodziny żołn. Spód karminowy. Kark i wierzch rudo-brązowe. Skrzydła czerwono-brązowe z ciemnymi końcówkami lotek. Głowa z niebiesko-szmaragdową czapeczką.

Żołna małaŻołna mała

Merops pusillus

Żołna mała (Merops pusillus) to gatunek ptaka z rodziny żołn, najmniejszy przedstawiciel rodziny. Upierzenie zielone z wierzch, żółtawe od spodu z pomarańczowym nalotem na piersi. Gardło żółte z czarną obrożą.

Żołna modrogardłaŻołna modrogardła

Merops viridis

Wierzch głowy i kark czerwone. Gardło ogon i skrzydła niebieskie. Boki i spód są zielone. Przez czerwone oko biegnie czarna maska. Dziób długi, wygięty w dół.

Żołna modrolicaŻołna modrolica

Merops persicus

Żołna modrolica (Merops persicus) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Upierzenie zielone, jaśniejsze od spodu z niebieskawym czołem i żółto-rdzawym gardłem. Przez czerwone oko biegnie czarna pręga.

Żołna modrosternaŻołna modrosterna

Merops philippinus

Żołna modrosterna (Merops philippinus) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Upierzenie zielone z niebieskimi przebarwieniami, jaśniejsze i bardziej żółtawe od spodu. Przez czerwone oko biegnie czarna pręga z niebieskimi brzegami.

Żołna obrożnaŻołna obrożna

Merops leschenaulti

Żołna obrożna (Merops leschenaulti) to ptak z rodziny żołn. Upierzenie zielonkawe, jaśniejsze od spodu, jasnoniebieskawe w tylnej części z wierzchu, z żółtym gardłem, ciemną obrożą, rdzawym wierzchem głowy i karku.

Żołna purpurowogłowaŻołna purpurowogłowa

Meropogon forsteni

Żołna purpurowogłowa (Meropogon forsteni) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Ubarwienie głowy i piersi fioletowe, na karku rdzawa plama. Skrzydła zielone. Dziób czarny, zakrzywiony w dół.

Żołna rdzawobrzuchaŻołna rdzawobrzucha

Merops oreobates

Żołna rdzawobrzucha (Merops oreobates) to ptak z rodziny żołn. Wierzch zielolnkawy, spód rdzawy. Ogon ciemniejszy z białymi zakończeniami. Przez oko biegnie czarna pręga, pod nią żółty obszar i ciemny kołnierz.

Żołna rudogłowaŻołna rudogłowa

Merops boehmi

Wierzch głowy i gardło są rude. Wierzch, skrzydła, boki i spód są zielone. Przez czerwone oko biegnie czarna maska, podkreślona od spodu jasnoniebieską kreską.

Żołna widłosternaŻołna widłosterna

Merops hirundineus

Żołna widłosterna (Merops hirundineus) to ptak z rodziny żołn. Upierzenie zielonkawe z żółtym gardłem, niebieskim kołnierzem, białym wąsem i ciemną pręgą biegnącą przez oko. Kuper biały, ogon niebieskawy, brązowawy, rozwidlony.

Żołna wschodniaŻołna wschodnia

Merops orientalis

Upierzenie zielone z turkusowymi przebarwieniami, gardło turkusowe z delikatna, cienką obrożą. Przez oko biegnie czarna pręga. Oczy mają czerwone tęczówki. Wierzch głowy oliwkowo-złoty.

Żołna zielonaŻołna zielona

Merops superciliosus

Żołna zielona (Merops superciliosus) to ptak z rodziny żołn. Upierzenie zielonkawe, jaśniejsze od spodu, z rdzawym gardłem, ciemną pręgą biegnącą przez oko w białawo-niebieskawe brzegi. Ogon długi, ostro zakończony.

• żołna białogardła (Merops albicollis)
  • żołna czarnogłowa (Merops breweri)
  • żołna czarna (Merops gularis)
  • żołna różowa (Merops malimbicus)
  • żołna szafirowa (Merops muelleri)
  • żołna szkarłatna (Merops nubicus)
  • żołna tęczowa (Merops ornatus)
  • żołna blada (Merops revoilii)
  • żołna niebieskopierśna (Merops variegatus)
  • żołna wielka (Nyctyornis amicta)

Ptaki te zamieszkują południową Eurazję, Afrykę, Australię i Nową Gwineę. Występują w środowisku pustynnym, półpustynnym i stepowym. Kilka gatunków żyje w lasach tropikalnych.

Są szybkie, zwinne i wytrwałe w locie. Są towarzyskie. Na gałęziach śpią przytulone do siebie.

Gniazdują w koloniach. Gniazdują w norach umieszczonych na pionowych urwiskach piaskowych lub gliniastych. Głębokość nory to czasem nawet 3 m. Samica raz w roku składa 2-7 jaj, które sama wysiaduje przez okres 3 tygodni. Pisklęta są nagie i ślepe. Przebywają w gnieździe do miesiąca czasu.

Zjadają owady, chwytając je w powietrzu lub zbierając z liści. Polują głównie na osy i pszczoły. Niektóre gatunki rzadko polują na ryby, zanurzając się pod wodę jak zimorodki.

Ta rodzina ptaków nie jest zagrożona wyginięciem. Te ptaki są szkodnikami pasiek, gdyż pszczoły miodne stanowią 1/3 część ich diety.

W Australii przylot żołny tęczowej zwiastuje nadejście wiosny.

Żołna, żołna zwyczajna: Żołny przylatują na lęgi do Polski.
         Żołna, żołna zwyczajna: Trwa okres lęgowy żołny.
           Żołna, żołna zwyczajna: Żołny odlatują do Afryki.