PL

Batalion

Batalion (Philomachus pugnax) to piękny ptak z podrodziny biegusów. Samiec jest większy od samicy. W okresie godowym (maj-czerwiec) wokół szyi samca znajduje się z przodu szyi kryza, a długie pióra są zakręcone i odstają na boki głowy. Przód głowy nie jest upierzony, pokryty jest brodawkami. Zarówno kryza jak i brodawki są zmiennego ubarwienia. Kryza może być biała, beżowa, ruda lub czarna z różnymi odcieniami. Nie ma dwóch tak samo ubarwionych osobników. Nogi mają kolor kryzy. Grzbiet i skrzydła są czarnobrązowe, brzuch biały. Poza okresem godów zarówno samiec jak i samica są ubarwione szaro-płowo.

Batalion (Philomachus pugnax)
Batalion w szacie spoczynkowej © Lars Lachmann - Fotolia.com

Północno-wschodnia Europa, północna Azja. Ptak ten zimuje w Afryce i południowej Azji. Zamieszkuje rozległe łąki oraz bagna. W Polsce gnieździ się nielicznie.

Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje do nas od końca marca do maja, odlatuje od początku lipca do października. Lata w dużych stadach. Często staje w sylwetce wyprostowanej.

Lata sprawnie, świetnie manewruje w powietrzu. Faza ślizgu jest częsta.

Bataliony zjadają owady i inne bezkręgowce oraz nasiona i jagody.

Batalion odbywa malownicze toki grupowe. Gniazdo budowane jest na suchej ziemi. Samica raz w roku, w maju-czerwcu, znosi 4 jaja, które wysiaduje przez 21 dni. Pisklętami opiekuje się tylko samica. Młode bataliony potrafią latać po 3 tygodniach.

Podczas godów samce walczą stale ze sobą w milczeniu.