PL

Biegus płaskodzioby

Biegus płaskodzioby (Limicola falcinellus) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych. Dziób dość długi i bocznie spłaszczony, brązowawy, na samym końcu zakrzywiony w dół. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Wierzch brunatno-czarny z białymi pręgami. Pierś i boki w ciemne plamki, spód biały. Nad okiem jasna, rozwidlona brew. Nogi szare lub zielonkawe.

Biegus płaskodzioby (Limicola falcinellus)
© Sergey Ryzhkov - stock.adobe.com

Gniazduje w północnej części Europy i Azji. Zasiedla bagna, torfowiska. Na zimę wędruje do Afryki lub do południowej Azji. To rzadki u nas gatunek.

Tworzy małe grupki. Ten gatunek biegusa nie sonduje podłoża swoim dziobem. Okres występowania w Polsce biegusa płaskodziobego trwa od połowy kwietnia do września z maksimum przypadającym na sierpień.

Długość ciała wynosi 16-18 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 32-37 cm, a ciężar ciała 25-50 g.

Biegus ten zjada owady, mięczaki, skorupiaki, pierścienice, rzadziej nasiona. Pokarmu szuka w błocie, na powierzchni wody.

Tworzy monogamiczne pary. Samiec buduje kilka gniazd, z których samica wybiera jedno. to zagłębienie w ziemi wyścielone roślinnością. Samica składa jaja od czerwca do lipca. wysiaduje je samiec i samica. Czas inkubacji trwa 21-22 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek podlega w Polsce ochronie ścisłej.