PL

Biegus arktyczny

Biegus arktyczny (Calidris melanotos) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, podobny do biegusa zmiennego. Ma krótszy i mniej zagięty dziób. Samiec jest większy od samicy. Szyja i pierś drobno kreskowane. Spód jest biały, wyraźnie odgraniczony od nakrapianej piersi. Nogi i nasada dzioba są oliwkowe lub żółtawe. Na grzbiecie widoczne w szacie godowej białe paski. Poza godami upierzenie szarobrązowe.

Biegus arktyczny (Calidris melanotos)
© Erni - stock.adobe.com

Obszar gniazdowania to wschodnia część północnych rejonów Azji i Ameryki Północnej. Zasiedla tundrę w strefie wybrzeża. Na zimowiska wędruje do Ameryki Północnej (rejony bardziej na południu kontynentu), do Ameryki Południowej i Australii. Podczas wędrówek ptaki dość często trafiają do Europy i do Polski.

Ptaki te tworzą niewielkie stadka lub żyją pojedynczo. Możliwość obserwacji tego ptaka w Polsce jest od maja do listopada.

Długość ciała wynosi 19-23 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 42-47 cm, a ciężar ciała 40-120 g.

Biegus arktyczny poluje na bezkręgowce, zjada też glony, nasiona.

Gatunek ten nie tworzy par. Gniazdem, wysiadywaniem i wychowaniem młodych zajmuje się tylko samica. Gniazduje na ziemi. Jaja składa od końca maja do końca lipca i wysiaduje je przez 21-23 dni. Po wylęgu młode od razu są w stanie same szukać pokarmu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to gatunek prawnie chroniony.