PL

Biegus rdzawy

Biegus rdzawy (Calidris canutus) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, największy z naszych biegusów. Samiec w szacie godowej ma ciemny wierzch ciała (także głowę), obrzeża piór są jaśniejsze. Kuper jest biały, ogon szarawy z ciemnym prążkowaniem. Rdzawe są boki głowy, szyja, pierś i brzuch. Pokrywy podogonowe są białawe. Dziób jest prosty, ciemny, niezbyt długi. Nogi są również czarne. Samica w szacie godowej nie ma tak kontrastowych barw. Szata spoczynkowa charakteryzuje się szaropopielatym wierzchem i białawym spodem.

Biegus rdzawy(Calidris canutus)
© kajornyot - Fotolia.com

Występuje w tundrze. Można go spotkać na wilgotnych łąkach na ogół w niedalekiej odległości od wybrzeża. Jest obecny na Spitsbergenie, w Azji, na Grenlandii i w Ameryce Północnej. Zimuje w Azji, Afryce i Ameryce Północnej i Południowej oraz w Australii. W Polsce jest obserwowany podczas przelotów. Na wybrzeżu obserwowane są czasem bardzo duże stada.

To ptak wędrowny. Przeloty wiosenne odbywają się od kwietnia do maja, przeloty jesienne trwają od lipca do października.

Osiąga 25 cm długości ciała i ciężar 80-180 g. Skrzydło ma długość do 17 cm.

Poluje na bezkręgowce, głównie owady. Zjada też pokarm roślinny.

Gniazduje na ziemi. Samica raz w roku składa 4 jaja. Biegusy rdzawe na swoje lęgowiska przylatują bardzo wcześnie, gdy jest jeszcze śnieg. Nie ma w tym czasie owadów, zjadają więc pokarm roślinny, który znajdą. To ptaki monogamiczne. Pisklęta są zagniazdownikami.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie gatunkowej.

To największy polski biegus.