PL

Bielik

Bielik (Haliaeetus albicilla) to ptak drapieżny z rodziny jastrzębiowatych, z podrodziny kań. Samica jest większa od samca, ale upierzenie jest takie samo w obu przypadkach. Głowa i szyja są jasnobrązowe, grzbiet i strona brzuszna ciemnobrunatne, ogon biały. Dziób jest ostro zagięty w dół, żółty. Ma szerokie, deskowane skrzydła. Jest ptakiem chronionym. Chronione są także jego stanowiska lęgowe.

Bielik (Haliaeetus albicilla)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Środkowa i wschodnia Europa, Islandia, Grenlandia, Azja na północ od Himalajów, także w Ameryce Północnej. Zwykle występuje stare obszary leśne w pobliżu zbiorników wodnych.

Na ptaki często poluje w powietrzu. Dorosłe ptaki prowadzą osiadły tryb życia. Młode osobniki do osiągnięcia dojrzałości płciowej koczują. W locie szybuje z szeroko rozpostartymi skrzydłami. Lot aktywny polega na powolnych i głębokich uderzeniach skrzydłami.

Zjada średniej wielkości ptaki, ssaki. Także poluje na ryby. Zjada chętnie padlinę. Zimą poluje na ptactwo wodne. Potrafi upolować ptaka wielkości gęsi i ssaka wielkości małej sarny.

Gniazdo powstaje w koronie wysokiego drzewa przy pniu. Ma kilka gniazd użytkowanych na zmianę. Samica składa raz w roku najczęściej 2 jaja od połowy lutego do marca. Jaja wysiaduje samiec i samica przez 35 dni. Dopiero po 70 dniach pisklęta są zdolne opuścić gniazdo. Dojrzałość płciową osiągają po 5 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną prawną. Wokół lęgowiska zabroniona jest jakakolwiek działalność człowieka.

godło Wizerunek bielika znajduje się w godle naszego kraju.

Bielik jest największym ptakiem drapieżnym w Polsce.

Orzeł bielik - dlaczego tak się nazywa?

Nazwa gatunkowa to po prostu bielik. Ptak ten należy do rodziny jastrzębiowatych. Jest nazywany zwyczajowo orłem bielikiem. Bielik w rzeczywistości nie należy do grupy orłów, czyli ptaków z rodzaju Aquila i Hieraaetus.

Co zagraża bielikowi?

Największym zagrożeniem dla bielików jest człowiek i zanieczyszczenie chemiczne środowiska, szczególnie środkami DDT. Ma ono bardzo duży wpływ na liczebność ptaków. DDE - podstawowy produkt rozkładu DDT zmienia strukturę skorupki jaja, przez co jaja zapadały się pod ciężarem ptaka podczas wysiadywania.