logo

Bielik amerykański

Bielik amerykański (Haliaeetus leucocephalus) to duży ptak drapieżny z rodziny jastrzębiowatych. Upierzenie brązowe za wyjątkiem białej głowy i ogona. Dziób silny, żółty, zakrzywiony na końcu w dół. Nogi również są żółte.

Bielik amerykański występuje w Ameryce Północnej.

Jest to częściowo ptak wędrowny. Wszystkie okazy z północy wędrują na południe. Świetnie lata. Unosi się wykorzystując prądy termiczne. Podczas lotu osiąga prędkość nawet 70 km/h.

Pożywienie bielika jest urozmaicone, jednak zjada głównie ryby. Zjada także padlinę. Poluje na króliki, zające, szopy, piżmaki, bobry kanadyjskie, wydry morskie i jelenie. Żywi się też ptakami. Rzadziej poluje na gady i płazy.

Są prawdopodobnie monogamiczne. Gniazdo jest zbudowane z gałęzi i jest sytuowane w pobliżu wody. Kiedy rozmnaża się w miejscach, gdzie nie ma żadnych drzew, bielik amerykański gnieździ się na ziemi. Samice znoszą do 3 jaj. Zarówno samiec, jak i samica na przemian je wysiadują. Okres inkubacji trwa średnio 35 dni, następnie rodzice opiekują się potomstwem do czasu, aż ptaki będą w wieku około czterech tygodni.

Bielik amerykański to symbol narodowy Stanów Zjednoczonych i jest najbardziej rozpoznawalnym północnoamerykańskim ptakiem.