PL

Brzegówka

Brzegówka (Riparia riparia) to najmniejsza krajowa jaskółka. Ptak ten ma wcięty ogon, zaostrzone długie skrzydła. Ubarwienie brunatne z wierzchu i białe od spodu. Na piersi znajduje się ciemna przepaska. Młode ptaki mają jasne brzegi piór.

Brzegówka (Riparia riparia)
© Wolfgang Kruck - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji, Ameryce Północnej oraz Afryce i Ameryce Południowej, gdzie zimuje. W Polsce obecny niemal w całym kraju. W odróżnieniu od innych jaskółek występuje wyłącznie nad wodami.

To ptak wędrowny. Gromadzi się w stada w okresie żerowania, lęgów i wędrówek. Lot bardzo szybki i zwinny.

Jaskółka brzegówka zjada owady chwytane w locie.

Jaskółka ta kopie nory w stromych, piaszczystych skarpach, najczęściej nad brzegiem rzeki, czy żwirowiska. Tunel może mieć kilkadziesiąt centymetrów długości. Wyprowadza dwa lęgi w roku, począwszy od maja. Samica składa 4-6(7) jaj. Ich wysiadywaniem zajmuje się samica i samiec. Inkubacja trwa dwa tygodnie. Po 3 tygodniach od wyklucia młode potrafią już latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

Ptak ten jest najmniejszą jaskółką występującą w Polsce i jednocześnie w całej Europie.