PL

Oknówka

Oknówka (Delichon urbicum) to jaskółka, która upodobała sobie miasta. Ma wcięty ogon, skrzydła długie, zaostrzone. Upierzenie czarne z granatowym odcieniem z białym kuprem i podgardlem oraz brzuchem. Młode są brunatnoszare z lotkami z jasnymi brzegami. Dziób krótki i szeroki.

Oknówka(Delichon urbicum)

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz Afryce, gdzie zimuje. Zasiedla tereny rolnicze, miejskie, mosty i inne konstrukcje, często w pobliżu wody.

Ptaki te prowadzą grupowy tryb życia. To ptaki wędrowne. Podczas migracji tworzą ogromne stada nad wodami i połoninami w górach. Są przywiązane do okolicy, w której przyszły na świat.

Lot jaskółki oknówki jest niezwykle zwinny i szybki, ale mniej niż u dymówki.

Jaskółka oknówka odżywia się owadami chwytanymi w locie.

Gniazdo oknówka zakłada zawsze na zewnątrz budynków, w odróżnieniu od dymówki. Czasem gniazduje pod mostami. Tworzy kolonie lęgowe. Gniazdo jaskółki oknówki zbudowane jest z błota zlepionego ze śliną, przypomina zamkniętą ćwiartkę kuli. Otwór wejściowy znajduje się z boku. W zniesieniu (2) 3-5 (6) jaj. Jaja wysiaduje samiec i samica przez 14-16 dni. Po 20-23 dniach pisklęta potrafią już latać. Wyprowadza dwa lęgi w roku.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten objęty jest ochroną ścisłą.

Możliwe są krzyżówki dymówki z oknówką.