Drzemlik

Drzemlik (Falco columbarius) to gatunek drapieżnego ptaka z rodziny sokołowatych. To najmniejszy z sokołów Europy. Samiec ma grzbiet i głowę stalowe. Na końcu ogona występuje szeroka czarna pręga. Spód jest kremowo-rdzawy, kreskowany. Nogi są żółte. Samica jest od samca większa. Ma szarobrunatny wierzch ciała, poprzecznie pręgowany.

Drzemlik (Falco columbarius)

Samica drzemlika. © Erni - Fotolia.com

Występuje na otwartych terenach, także w pobliżu ludzkich osiedli. Obecny w Europie i Azji, a także Ameryce Północnej.

To ptak wędrowny. Przez Polskę przelatuje w okresie od września do listopada i od marca do kwietnia. Na zachodzie kraju zaledwie pojedyncze osobniki spędzają zimę. Gniazduje w północnej tajdze, tundrze. Ma szybki i zwinny, zwrotny lot. Atakuje lotem nurkowym.

Ptak ten osiąga 31 cm długości ciała i 170-230 g masy ciała. Skrzydła mają rozpiętość około 65 cm.

Poluje na małe ptaki. Chwyta je w locie. Bardzo rzadko chwyta gryzonie, pisklęta innych ptaków i większe owady.

Drzemlik nie buduje gniazda. Wykorzystuje gotowe gniazda innych ptaków. Pokarm podaje tylko matka. Samiec dostarcza zdobycz. Gdy matka ginie, młode giną z głodu, mimo tego, że samiec przynosi zdobycz do gniazda. Nie potrafi on nakarmić młodych.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie.

Drzemlik to najmniejszy sokół europejski.

Przeloty przez Polskę drzemlika.