PL

Pustułeczka

Pustułeczka (Falco naumanni) to gatunek ptaka drapieżnego z rodziny sokołowatych. Samiec jest mniejszy od samicy, ma szare pokrywy skrzydłowe i głowę oraz ogon z czarną pręgą na końcu. Natomiast grzbiet jest czerwonawy. Spód jest kremowy upstrzony ciemnymi plamkami. Nogi są żółtawe. Samica jest ruda, z ciemnymi pręgami biegnącymi w poprzek ciała.

Pustułeczka (Falco naumanni)
© Paolo - Fotolia.com

Gatunek występuje w Europie i Azji, zimuje w Afryce. W Polsce to skrajnie nieliczny ptak lęgowy. Zasiedla skraje lasów, śródpolne zadrzewienia.

Zdarza się, że tworzy niewielkie kolonie. To ptak przelotny. Przeloty w drugiej połowie kwietnia i we wrześniu.

Pustułeczka dorasta do 31 cm długości ciała i ma do 73 cm rozpiętości skrzydeł. Ciężar ciała wynosi 150-210 g.

Poluje na duże owady, małe kręgowce, głównie gady i płazy.

Gniazduje w dziupli lub w szczelinach skalnych, wyłomach w murach, czasem w gnieździe ptaków z rodziny krukowatych. Samica w maju składa 3-6 jaj, które przez 28 dni wysiaduje samiec i samica. Prawie miesiąc młode pozostają w gnieździe.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek podlega ochronie ścisłej.