PL

Białozór

Białozór (Falco rusticolus) to gatunek drapieżnego ptaka z rodziny sokołowatych. Samiec jest mniejszy od samicy. Upierzenie samca i samicy jest podobne. Niektóre osobniki, w tym na zdjęciu, są prawie całe białe z ciemnymi plamami. Zwykle jednak głowa jest brązowa z jasnymi pręgami, a grzbiet szarobrązowy. Spód biały z szarymi plamami. Nogi oraz dziób mają niebieskawy odcień.

Białozór (Falco rusticolus)
© Michal - Fotolia.com

To ptak okolic podbiegunowych. Zwykle w terenach górskich. Zasiedla więc daleką północ Europy, Azji i Ameryki Północnej, a także Grenlandię. Do nas niezwykle rzadko zalatuje jesienią lub zimą.

Ptak ten żyje przez kilka lat w parach. Gatunek częściowo wędrowny.

Długość ciała wynosi około 58 cm, a rozpiętość skrzydeł do 125 cm. Ciężar ciała to 1-1,5 kg.

Białozór poluje na ptaki i lemingi. Nie gardzi padliną.

Gnieździ się w starych gniazdach kruka i ptaków drapieżnych. Samica składa 3-4 jaja. Okres inkubacji wynosi 36 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten znajduje się pod ochroną.

Inna nazwa tego gatunku to sokół norweski.