Gąskowate

Gąskowate (Tricholomataceae) to rodzina grzybów z rzędu pieczarkowców, bogata w gatunki. Zaliczamy do niej wiele gatunków trujących, jak i jadalnych.

To grzyby kapeluszowe, blaszkowe.

Gąska krowiaGąska krowia PL

Tricholoma vaccinum

Gąska krowia (Tricholoma vaccinum) to gatunek niejadalnego grzyba z rodziny gąskowatych o ziemistym zapachu i gorzkim smaku.

Gąska mydlanaGąska mydlana PL

Tricholoma saponaceum

Gąska mydlana (Tricholoma saponaceum) to gatunek niejadalnego lub trującego grzyba z rodziny gąskowatych o bardzo zmiennym wyglądzie. Pachnie roztworem mydła

Gąska siarkowaGąska siarkowa PL

Tricholoma sulphureum

Gąska siarkowa (Tricholoma sulphureum) to gatunek trującego grzyba z rodziny gąskowatych. Pachnie intensywnie gazem karbidem, gazem koksowniczym.

Gąska tygrysowataGąska tygrysowata PL

Tricholoma pardalotum

Gąska tygrysowata (Tricholoma pardalotum) to gatunek trującego grzyba z rodziny gąskowatych. Popularna nazwa tego gatunku to gąska tygrysia. Pachnie mąką. To najbardziej trująca gąska.

Gąska zielonkaGąska zielonka PL

Tricholoma equestre

Gąska zielonka, gąska żółta, gąska zielona (Tricholoma equestre) to gatunek niegdyś jadalnego, dzisiaj uznawanego za niejadalnego grzyba z rodziny gąskowatych o łagodnym smaku i zapachu mąki.

Gąsówka płowa, gąsówka rudawaGąsówka płowa, gąsówka rudawa PL

Lepista flaccida

Gąsówka płowa, gąsówka rudawa (Lepista flaccida) to gatunek niejadalnego grzyba z rodziny gąskowatych.

Lejkówka buławotrzonowaLejkówka buławotrzonowa PL

Ampulloclitocybe clavipes

Lejkówka buławotrzonowa (Ampulloclitocybe clavipes) to gatunek niejadalnego grzyba z rodziny gąskowatych. Pachnie migdałami lub stęchłą mąką.

Gąska krowia: Okres występowania owocników gąski krowiej.
         Gąska mydlana: Okres występowania owocników gąski mydlanej.
        Gąska siarkowa: Okres występowania owocników gąski siarkowej.
         Gąska tygrysowata: Okres występowania owocników gąski tygrysowatej.
         Gąsówka płowa, gąsówka rudawa: Okres występowania owocników gąsówki płowej (rudawej).
       Lejkówka buławotrzonowa: Okres występowania owocników lejkówki buławotrzonowej.

• Markus Fluck - Atlas grzybów - oznaczanie zbiór użytkowanie, 978-83-7175-858-4, Delta 2015