Kapustowate, krzyżowe

Kapustowate, krzyżowe (Brassicaceae) to rośliny z rzędu kaparowców.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Gorczyca

Gorczyca (Sinapis) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny kapustowatych, do którego zaliczamy około 10 gatunków, z czego w Polsce około 2 jako gatunki obcego pochodzenia.

Gorczyca polna
Gorczyca jasna, gorczyca biała
Rukiew

Rukiew (Nasturtium) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny kapustowatych, do którego zaliczamy tylko 6 gatunków, z czego w Polsce 2.

Rukiew wodna
Rukiew drobnolistna
Rzeżucha

Rzeżucha (Cardamine) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny kapustowatych, do którego zaliczamy około 130 gatunków, z czego w Polsce około 8.

Rzeżucha łąkowa
Rzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowa
Rzeżucha gorzka
Rzeżucha leśna
Rzeżucha niecierpkowa
Rzeżucha drobnokwiatowa
Smagliczka

Smagliczka (Alyssum) to rodzaj roślin z rodziny krzyżowych, do którego zaliczamy około 150-160 gatunków, z czego w Polsce około 5.

Smagliczka Arduina, smagliczka skalna
Smagliczka pagórkowa
Smagliczka lnowa
Smagliczka drobna
Smagliczka kielichowata
Ubiorek

Ubiorek (Iberis) to rodzaj roślin z rodziny krzyżowych, do którego zaliczamy około 30-40 gatunków, z czego w Polsce spotykanych jest około 3 gatunki tylko w uprawach ogrodowych.

Ubiorek wiecznie zielony
Ubiorek gorzki
Ubiorek okółkowy
Żywiec

Żywiec (Dentaria) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny krzyżowych, do którego zaliczamy około 20 gatunków, z czego w Polsce około 4.

Żywiec gruczołowaty
Żywiec bulwkowaty, żywiec cebulkowy
Żywiec kremowy, żywiec dziewięciolistny
Żywiec pięciolistkowy

Wykaz pozostałych gatunków.

BrokułBrokuł PL

Brassica oleracea var. italica

Brokuł (Brassica oleracea var. italica) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce, podobne nieco do kalafiora.

BrukselkaBrukselka PL

Brassica oleracea var. gemmifera

Brukselka, kapusta brukselska (Brassica oleracea var. gemmifera) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce.

Chrzan pospolityChrzan pospolity PL

Armoracia rusticana

Chrzan pospolity (Armoracia rusticana) to wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o zgrubiałym i jadalnym korzeniu. To także roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce dziki chrzan jest wszędzie pospolity.

Czosnaczek pospolityCzosnaczek pospolity PL

Alliaria petiolata

Czosnaczek pospolity (Alliaria petiolata) to roślina lecznicza, dwuletnia z rodziny kapustowatych. W pierwszym roku rosną jedynie liście. Łodyga z kwiatami pojawia się dopiero w drugim roku.

Dwurząd murowyDwurząd murowy PL - obcy

Diplotaxis muralis

Dwurząd murowy (Diplotaxis muralis) to gatunek jednoroczne lub rzadziej dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych. Ma zmienny wygląd.

Dwurząd rokiettowatyDwurząd rokiettowaty PL - obcy

Diplotaxis erucoides

Dwurząd rokiettowaty (Diplotaxis erucoides) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. Kwiaty są białe z fioletowymi żyłkami, liliowe.

Dwurząd wąskolistnyDwurząd wąskolistny PL - obcy

Diplotaxis tenuifolia

Dwurząd wąskolistny (Diplotaxis tenuifolia) to gatunek wieloletniej rośliny trującej z rodziny kapustowatych. Łodyga jest zdrewniała u nasady.

Gęsiówka alpejskaGęsiówka alpejska PL

Arabis alpina

Gęsiówka alpejska (Arabis alpina) to wieloletnia roślina z rodziny krzyżowych. Podobna do gęsiówki kaukaskiej. To wytrzymała roślina ozdobna. Nadaje się do ogrodów skalnych.

Gorczycznik pospolityGorczycznik pospolity PL

Barbarea vulgaris

Gorczycznik pospolity (Barbarea vulgaris) to dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych, nad wodami, na murawach.

Gorczycznik pośredniGorczycznik pośredni PL - obcy

Barbarea intermedia

Gorczycznik pośredni (Barbarea intermedia) to dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Roślina ta jest czasem zawlekana do Polski.

JarmużJarmuż PL

Brassica oleracea var. sabellica

Jarmuż (Brassica rapa ssp. pekinensis) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce.

KalafiorKalafior PL

Brassica oleracea var. botrytis

Kalafior (Brassica oleracea var. botrytis) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce. Częścią jadalną są kwiaty.

KalarepaKalarepa PL

Brassica oleracea var. gongylodes

Kalarepa (Brassica oleracea var. gongylodes) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce o charakterystycznie zgrubiałym w dolnej części pędzie głównym.

Kapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińskaKapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińska

Brassica rapa chinensis

Kapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińska (Brassica rapa chinensis) to podgatunek kapusty polnej, dość popularnego warzywa.

Kapusta czarna, gorczyca czarnaKapusta czarna, gorczyca czarna PL

Brassica nigra

Kapusta czarna, gorczyca czarna (Brassica nigra) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach. To roślina uprawna rolnicza. To także roślina miododajna.

Kapusta kreteńskaKapusta kreteńska PL - ogród

Brassica cretica

Kapusta kreteńska (Brassica cretica) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Roślina spotykana w uprawach. Kwiaty są żółtobiałe zebrane w kwiatostan.

Kapusta pekińskaKapusta pekińska

Brassica rapa ssp. pekinensis

Kapusta pekińska (Brassica rapa ssp. pekinensis) to podgatunek kapusty polnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce jako roślina roczna.

Kapusta polna, rzepa, rzepikKapusta polna, rzepa, rzepik PL - obcy

Brassica rapa

Kapusta polna, rzepa, rzepik (Brassica rapa) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Dziś to prawie zupełnie nieznane warzywo, choć w średniowieczu było popularne.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

Brassica napus

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Kapusta warzywnaKapusta warzywna PL

Brassica oleracea

Kapusta warzywna (Brassica oleracea) to dwuletnia lub wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o bardzo wielu, znacznie różniących się od siebie odmianach. Posiada lecznicze właściwości.

Kapusta włoskaKapusta włoska PL

Brassica oleracea var. sabauda

Kapusta włoska (Brassica oleracea var. sabauda) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce o charakterystycznie pomarszczonych liściach.

Lak pospolityLak pospolity PL - ogród

Cheiranthus cheiri

Lak pospolity, lak wonny (Cheiranthus cheiri) to roślina z rodziny kapustowatych, w Polsce uprawiana jako roślina dwuletnia. Kwiaty są żółte, czasem czerwone, pomarańczowe, złożone z czterech płatków.

Lewkonia letnia, lewkonia szaraLewkonia letnia, lewkonia szara PL - ogród

Matthiola incana

Lewkonia letnia, lewkonia szara, maciejka ogrodowa (Matthiola incana) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny krzyżowych, u nasady często zdrewniałej. U nas to roślina jednoroczna.

Lobularia nadmorska, smagliczka nadmorskaLobularia nadmorska, smagliczka nadmorska PL - ogród

Lobularia maritima

Lobularia nadmorska, smagliczka nadmorska (Lobularia maritima) to gatunek jednorocznej lub wieloletniej rośliny z rodziny kapustowatych. Kwiaty są drobne białe lub purpurowe.

Miesiącznica rocznaMiesiącznica roczna PL - ogród

Lunaria annua

Miesiącznica roczna (Lunaria annua) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. To dość popularna roślina ozdobna na suche bukiety i do ogrodów naturalistycznych.

Miesiącznica trwałaMiesiącznica trwała PL

Lunaria rediviva

Miesiącznica trwała (Lunaria rediviva) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny kapustowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kwiaty są pachnące, zebrane w baldachogrona, liliowe.

Modrak morskiModrak morski PL

Crambe maritima

Modrak morski (Crambe maritima) to jadalny gatunek byliny z rodziny kapustowatych. To rzadka w naszym kraju roślina. Roślina ta nierzadko rośnie wprost na plaży. Liście są mięsiste, twarde, niebieskawe, dolne mają długość do 30 cm.

Pieprzycznik przydrożnyPieprzycznik przydrożny PL - obcy

Cardaria draba

Pieprzycznik przydrożny, pieprzycznik wiosnówkowy, pieprzyca strzałkowata (Cardaria draba) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych.

Pyleniec pospolityPyleniec pospolity PL - obcy

Berteroa incana

Pyleniec pospolity (Berteroa incana) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych, szarozielona, chwast w uprawach zbożowych.

Rokietta siewnaRokietta siewna PL - obcy

Eruca sativa

Rokietta siewna (Eruca sativa) lub po prostu rukola lub rukiew siewna to jednoroczna roślina uprawna z rodziny kapustowatych. To popularne warzywo. Kwiaty są białawe z żółtawym odcieniem i ciemnym żyłkowaniem.

Rozsobnik delikatnyRozsobnik delikatny PL - obcy

Chorispora tenella

Rozsobnik delikatny (Chorispora tenella) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. Kwiaty są czterokrotne, jasnofioletowe.

Rukiewnik wschodniRukiewnik wschodni PL - obcy

Bunias orientalis

Rukiewnik wschodni (Bunias orientalis) to jednoroczna lub wieloletnia roślina z rodziny kapustowatych. Młode liście nadają się do sałatek. Kwiaty są żółte, zebrane w gęste grona.

Rukwiel nadmorskaRukwiel nadmorska PL

Cakile maritima

Rukwiel nadmorska (Cakile maritima) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. Rośnie na nadmorskich plażach.

Rzodkiew świrzepaRzodkiew świrzepa PL - obcy

Raphanus raphanistrum

Rzodkiew świrzepa (Raphanus raphanistrum) to jednoroczna roślina trująca z rodziny krzyżowych. To pospolity chwast na polach uprawnych, głównie okopowych i jarych zbożowych.

Rzodkiew zwyczajnaRzodkiew zwyczajna PL - obcy

Raphanus sativus

Rzodkiew zwyczajna (Raphanus sativus) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej i przejściowo dziczejącej z rodziny krzyżowych o silnie zgrubiałym korzeniu. Posiada lecznicze właściwości.

RzodkiewkaRzodkiewka PL - obcy

Raphanus sativus var. sativus

Rzodkiewka (Raphanus sativus var. sativus) to odmiana rzodkwi zwyczajnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce. Jadalne są bulwki, spożywa się także kiełki rzodkiewki.

Rzodkiewnik pospolityRzodkiewnik pospolity PL

Arabidopsis thaliana

Rzodkiewnik pospolity (Arabidopsis thaliana) to roślina jednoroczna, jara lub ozima z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych.

Stulicha psiaStulicha psia PL - obcy

Descurainia sophia

Stulicha psia (Descurainia sophia) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych, uciążliwy chwast upraw rolnych.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

Capsella bursa-pastoris

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Tobołki polneTobołki polne PL - obcy

Thlaspi arvense

Tobołki polne (Thlaspi arvense) to roślina jednoroczna z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, wydzielająca przy rozcieraniu zapach czosnku. To pospolity chwast polny.

Urzet barwierskiUrzet barwierski PL - obcy

Isatis tinctoria

Urzet barwierski (Isatis tinctoria) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Rośnie przy drogach, na terenach ruderalnych. Niegdyś roślina uprawna, barwierska.

Wieczornik damskiWieczornik damski PL - ogród

Hesperis matronalis

Wieczornik damski (Hesperis matronalis) to roślina dwuletnia, rzadko bylina z rodziny krzyżowych, owłosiona, uprawiana, dziczejąca. Kwiaty są purpurowe, lawendowe albo białe, czteropłatkowe.

Wieczornik żałobnyWieczornik żałobny PL - ogród

Hesperis tristis

Wieczornik żałobny (Hesperis tristis) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Gatunek niegdyś rzadko uprawiany i dziczejący na Dolnym Śląsku.

Wiosnówka pospolitaWiosnówka pospolita PL

Erophila verna

Wiosnówka pospolita (Erophila verna) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. Osiąga wysokość 15 cm. Kwiaty są białe lub różowe.

• Gęsiówka gładka, wieżyczka gładka (Arabis glabra)
  • Gęsiówka szorstkowłosista (Arabis hirsuta)
  • Gęsiówka zwisła (Arabis pendula)
  • Gęsiówka Gerarda (Arabis planisiliqua)
  • Gęsiówka uszkowata (Arabis recta)
  • Gęsiówka strzałkowata (Arabis sagittata)
  • Gorczycznik prosty (Barbarea stricta)
  • Gorczycznik wiosenny (Barbarea verna)
  • Pleszczotka górska (Biscutella laevigata)
  • Kapusta chińska (Brassica chinensis)
  • Kapusta chrzanolistna (Brassica elongata)
  • Kapusta sitowata, gorczyca sarepska (Brassica juncea)
  • Kapusta skalna, kalarepa (Brassica rupestris)
  • Lnicznik właściwy (Camelina alyssum)
  • Lnicznik drobnoowockowy (Camelina microcarpa)
  • Lnicznik rumelijski (Camelina rumelica)
  • Lnicznik siewny (Camelina sativa)
  • Rzeżusznik paskowy (Cardaminopsis arenosa)
  • Rzeżusznik Hallera (Cardaminopsis halleri)
  • Rzeżusznik skalny (Cardaminopsis petraea)
  • Warzucha duńska (Cochlearia danica)
  • Warzucha lekarska (Cochlearia officinalis)
  • Warzucha polska (Cochlearia polonica)
  • Coincya monensis
  • Pszonacznik wschodni (Conringia orientalis)
  • Wronóg podwójny (Coronopus didymus)
  • Wronóg grzebieniasty (Coronopus squamatus)
  • Głodek murowy (Draba muralis)
  • Głodek żółty (Draba nemorosa)
  • Rukwiślad francuski (Erucastrum gallicum)
  • Rukwiślad rzepichilistny (Erucastrum nasturtiifolium)
  • Pszonak drobnokwiatowy (Erysinum cheiranthoides)
  • Pszonak pępawolistny (Erysinum crepidifolium)
  • Pszonak siwy (Erysinum diffusum)
  • Pszonak jastrzębcolistny (Erysinum hieracifolium)
  • Pszonak pannoński (Erysinum odoratum)
  • Pszonak obłączysty (Erysinum repandum)
  • Porczak syryjski (Euclidium syriacum)
  • Wieczornik leśny (Hesperis sylvestris)
  • Hirschfeldia szara (Hirschfeldia incana)
  • Pieprzyca polna (Lepidium campestre)
  • Pieprzyca gęstokwiatowa (Lepidium densiflorum)
  • Pieprzyca szerokolistna (Lepidium latifolium)
  • Pieprzyca przerosłolistna (Lepidium perfoliatum)
  • Pieprzyca gruzowa (Lepidium ruderale)
  • Pieprzyca siewna, rzeżucha (Lepidium sativum)
  • Pieprzyca wirgińska (Lepidium virginicum)
  • Malkomia nadmorska (Malcomia maritima)
  • Lewkonia długopłatkowa (Matthiola bicornis)
  • Reż krowia (Myagrum perfoliatum)
  • Ożędka groniasta (Neslia paniculata)
  • Świrzepa trwała (Rapistrum perenne)
  • Świrzepa pomarszczona (Rapistrum rugosum)
  • Rzepicha chrzanolistna (Rorippa ×armoracioides)
  • Rzepicha gorycznikowa (Rorippa ×barbareoides)
  • Rzepicha czerwonołodygowa (Rorippa ×erythrocaulis)
  • Rzepicha węgierska (Rorippa ×hungarica)
  • Rzepicha ziemnowodna (Rorippa amphibia)
  • Rzepicha rozesłana (Rorippa anceps)
  • Rzepicha austriacka (Rorippa austriaca)
  • Rzepicha błotna (Rorippa palustris)
  • Rzepicha leśna (Rorippa sylvestris)
  • Stulisz pannoński (Sisymbrium altissimum)
  • Stulisz austriacki (Sisymbrium austriacum)
  • Stulisz gładki (Sisymbrium irio)
  • Stulisz Loesela (Sisymbrium loeselii)
  • Stulisz lekarski (Sisymbrium officinale)
  • Stulisz wschodni (Sisymbrium orientale)
  • Stulisz miorłowy (Sisymbrium polymorphum)
  • Stulisz sztywny (Sisymbrium strictissimum)
  • Stulisz nadwołżański (Sisymbrium wolgense)
  • Chroszcz nagołodygowy (Teesdalia nudicaulis)
  • Tobołki czosnkowe (Thlaspi alliaceum)
  • Tobołki górskie (Thlaspi montanum)
  • Tobołki przerosłe (Thlaspi perfoliatum)

Brokuł: Siejemy brokuły. Najkorzystniej wysiewać na przełomie maja i czerwca.
          Brukselka: Wysiew pod szkło brukselki na rozsadę (odmiany wczesne).
          Brukselka: Wysiew pod szkło brukselki na rozsadę (odmiany późne).
         Brukselka: Wysadzanie brukselki do gruntu.
      Brukselka: Zbiór brukselki.
         Chrzan pospolity: Kwitnie chrzan pospolity.
        Chrzan pospolity: Pozyskiwanie korzenia chrzanu.
         Czosnaczek pospolity: Kwitnie czosnaczek pospolity.
       Dwurząd murowy: Kwitnie dwurząd murowy.
         Dwurząd rokiettowaty: Kwitnie dwurząd rokiettowaty.
       Dwurząd wąskolistny: Kwitnie dwurząd wąskolistny.
       Gęsiówka alpejska: Kwitnie gęsiówka alpejska.
        Gorczycznik pospolity: Kwitnie gorczycznik pospolity.
          Gorczycznik pośredni: Kwitnie gorczycznik pośredni.
        Jarmuż: Zbiór jarmużu.
     Kalafior: Zbiór kalafiora.
          Kapusta czarna, gorczyca czarna: Kwitnie kapusta czarna (gorczyca czarna).
          Kapusta pekińska: Termin wysiewu kapusty pekińskiej do gruntu.
           Kapusta rzepak: Kwitnie rzepak.
      Kapusta warzywna: Kwitnie kapusta warzywna.
          Kapusta warzywna: Wysiew kapusty warzywnej pod szkło (odmiany wczesne i letnie.
          Kapusta warzywna: Wysadzanie sadzonek kapusty warzywnej do gruntu (odmiany wczesne).
          Kapusta warzywna: Wysadzanie sadzonek kapusty warzywnej do gruntu (odmiany letnie).
          Kapusta warzywna: Wysiew jesiennych odmian kapusty do rozsadnika.
          Kapusta warzywna: Wysadzanie sadzonek kapusty warzywnej do gruntu (odmiany jesienne).
          Lak pospolity: Kwitnie lak pospolity.
     Lewkonia letnia, lewkonia szara: Kwitnie lewkonia letnia (szara).
         Lobularia nadmorska, smagliczka nadmorska: Kwitnie smagliczka nadmorska.
         Miesiącznica roczna: Kwitnie miesiącznica roczna.
        Miesiącznica trwała: Kwitnie miesiącznica trwała.
          Modrak morski: Kwitnie modrak morski.
          Pieprzycznik przydrożny: Kwitnie pieprzycznik przydrożny.
          Pyleniec pospolity: Kwitnie pyleniec pospolity.
          Rokietta siewna: Kwitnie rukola.
          Rozsobnik delikatny: Kwitnie rozsobnik delikatny.
       Rukiewnik wschodni: Kwitnie rukiewnik wschodni.
        Rukwiel nadmorska: Kwitnie rukwiel nadmorska.
       Rzodkiew świrzepa: Kwitnie rzodkiew świrzepa.
         Rzodkiew zwyczajna: Kwitnie rzodkiew zwyczajna.
     Rzodkiew zwyczajna: Możliwy wysiew rzodkiewki do gruntu.
       Stulicha psia: Kwitnie stulicha psia.
Tasznik pospolity: Kwitnie tasznik pospolity.
       Tobołki polne: Kwitną tobołki polne.
         Urzet barwierski: Kwitnie urzet barwierski.
         Wieczornik damski: Kwitnie wieczornik damski.
          Wieczornik żałobny: Kwitnie wieczornik żałobny.
         Wiosnówka pospolita: Kwitnie wiosnówka pospolita.