PL

Tasznik pospolity

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki. To jednocześnie dokuczliwy chwast.

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris)
© Joachim - Fotolia.com

Tasznik pospolity to gatunek kosmopolityczny. Występuje na terenach otwartych, w środowisku synantropijnym, ruderalnym. Lubi glebę zasobną w azot. Szybko kolonizuje trudne tereny, nieużytki i ugory. U nas to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Kwitnie w okresie od marca do października. W łagodne zimy kwitnie nawet zimą. Zimują liście (rozetki).

Osiąga wysokość 5-60 cm.

Łodyga jest sztywna, naga, czasem lekko owłosiona.

Liście wyrastające z łodygi są małe, siedzące, niepodzielone. Liście dolne różyczkowe są pierzastodzielne z lancetowatymi odcinkami.

Kwiaty są drobne, białe, zebrane w grona. Dojrzewają od dołu, stopniowo zastępowane przez charakterystyczne owoce.

Owoce są to płaskie łuszczynki w kształcie serca.

Nasiona mają owalny kształt. Są bardzo liczne, gładkie, o średnicy 1 mm.

Zbiory i zastosowanie

Ma zastosowanie w zielarstwie. Ma działanie przeciwkrwotoczne. Środek ze świeżych ziół podawano na obfite miesiączki, krwawienia układu pokarmowego, moczowego, krwawienia z nosa. Obniża ciśnienie krwi i działa moczopędnie. Uwaga! W większych dawkach jest szkodliwy dla zdrowia.