Karczownik, polnik ziemnowodny, szczur wodny (Arvicola amphibius)
© Mariusz Strusiewicz - Fotolia.com

Karczownik, polnik ziemnowodny, szczur wodny

Karczownik, polnik ziemnowodny, szczur wodny (Arvicola amphibius) to gryzoń z rodziny nornikowatych, występujący w Polsce. Ma brązowe lub prawie czarne futerko na grzbiecie i jasne po stronie brzusznej. Ogon słabo owłosiony, uszy i oczy małe. Czasem wyrządza duże szkody w uprawach i sadownictwie (przegryza korzenie drzew).

Europa, zachodnia i środkowa Azja po Mongolię. Pospolity w Polsce. Lubi przebywać w nad wodą, ale można go też spotkać w sadach i na polach uprawnych. Preferuje tereny otwarte.

Karczownik kopie głębokie nory. Osobniki żyjące poza obszarem wodnym dzień spędza pod ziemią. Osobniki żyjące w pobliżu wody budują gniazda z roślin wodnych wiszące nad ziemią czy wodą lub budują gniazda z trzciny położone na wodzie. Również są aktywne w nocy. Gromadzi zapasy pokarmu i nie zapada w sen zimowy. Szur wodny żyje od 2 do 4 lat. To samotnik. Przejawia terytorializm. Pod śniegiem karczowniki kopią tunele do żerowisk.

Karczownik osiąga rozmiary 19-40 cm długości ciała, w tym na ogon przypada 56-15 cm. Ciężar wynosi 70-200 g.

Rośliny, drobne kręgowce, małe ryby, podziemne części roślin. Karczowniki gromadzą w komorze-spichlerzu zapasy na zimę.

Wyprowadza 3-4 mioty rocznie. W każdym z nich samica rodzi 6-8 młodych.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Na spadek liczebności karczownika w Polsce ma wpływ obecność norki amerykańskiej. Poza szkółkami leśnymi, ogrodami i sadami to ssak objęty częściową ochroną.

Jak pozbyć się karczownika z ogrodu?

Jest kilka metod zwalczania tych gryzoni w ogrodzie. Można zastosować gotowe pułapki na karczownika (rurkowe, kleszczowe lub zatrzaskowe), zapory ze stalowych siatek wkopane w glebę na głębokość 50-60 cm, odstraszacze dźwiękowe i wibracyjne, gotowe preparaty odstraszające gryzonie. Pamiętaj, że poza ogrodem to zwierze objęte ochroną.