PL

Nornica ruda

Nornica ruda (Myodes glareolus) to ssak z rodziny nornikowatych. Ciało pokryte futerkiem o kolorze rudym na grzbiecie, przechodzącym w biały na spodzie. Jest szkodnikiem szkółek leśnych. Charakterystyczne dla nornicy rudej są wystające z futerka dość duże uszy.

Nornica ruda (Myodes glareolus)
© Ornitolog82 - Fotolia.com

Lasy i zarośla całej Europy i Azji zachodniej. Licznie występuje na terenie całej Polski. Szczególnie często ją można spotkać w lasach, na ich skrajach, w ogrodach, zaroślach, zakrzewieniach. Preferuje tereny wilgotne. Czasem urządza wędrówki na pola uprawne. Zwykle jednak przebywa na swym terenie, gdzie ma obfitość pokarmu. To uciążliwy szkodnik w ogrodzie.

Prowadzi naziemny tryb ale potrafi się świetnie wspinać na drzewa. Aktywna w nocy, czasem także w dzień. Kopie korytarze w ściółce leśnej. Gniazda buduje w spróchniałych pniach lub pod ściółką. Nie zapada w sen zimowy.

Samica ma 4 pary sutków. NA stopach znajduje się po sześć modzeli.

Nasiona, owoce, zielone części roślin, czasem małe bezkręgowce, głownie owady i ich larwy. Zimą zjada korę, pędy drzew, nasiona zgromadzone w magazynach zapasów. Zapasy stanowią nasiona klonu, dębu, buka, lipy, leszczyny, młode pędy i jagody.

Gnieździ się w spróchniałych drzewach, pod kawałkami kory, kamieniami, korzeniami. Gniazdo zbudowane jest z mchu, liści i porostów, wysłane łykiem i trawą. Są budowane na ziemi (w kształcie kuli) lub 30-40 cm pod ziemią. Gatunek wyprowadza 3-4 mioty w roku. Samica rodzi w miocie od 3 do 5 nagich i ślepych młodych po ciąży, która trwa 18-21 dni. Laktacja trwa 3 tygodnie. Młode dojrzałość płciową osiągają po 8-9 tygodniach życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Nornice stanowią podstawę diety wielu drapieżników takich jak: lis, kuna, tchórz, borsuk, gronostaj, sowy, krukowate.

Nornica ruda jest najliczniej występującym w kraju gryzoniem zamieszkującym lasy.

Sama nornica stanowi podstawowy składnik pożywienia leśnych drapieżników.

Jak wygląda nornica?

To niewielki gryzoń o długości ciała do 11 cm z rdzawym futerkiem z wierzchu i białawym od spodu. Pyszczek jest delikatnie zaokrąglony. Ogon jest dwubarwny, pokryty łuskami.

Jak się pozbyć nornic z ogrodu?

Zwalczanie nornic w ogrodzie może polegać na przekopywaniu gleby, zatykaniu korytarzy, obsadzanie ogrodu czosnkiem, wilczomleczem, gorczycą i miętą, czarną porzeczką. Rośliny te odstraszają nornice. Warto zaprosić do naszego ogrodu ptaki drapieżne (wbijając na przykład pionowe pale, jako punkty obserwacyjne), skuteczne są również koty i psy. Można też stosować odstraszacze dźwiękowe. W ostateczności można zastosować środki chemiczne.