PL

Chomik europejski

Chomik europejski (Cricetus cricetus) to ssak z rodziny chomikowatych, występujący także w Polsce. Ma krępe ciało, małe i krótkie kończyny, ciało pokryte z wierzchu brązowym futerkiem, od spodu czarnym. Po bokach, na policzkach i za uszami żółtobiałe plamy. Stopy są białe. Zdarzają się osobniki całe czarne lub z białą domieszką włosów. Chomik jest wyposażony w tak zwane torby policzkowe, w których gromadzi pokarm. Bywa poważnym szkodnikiem upraw.

Chomik europejski (Cricetus cricetus)
© allocricetulus - Fotolia.com

Tereny otwarte, stepy wschodniej Europy i zachodniej części Azji. W Polsce jest dość pospolity. Żyje na polach, w głębokich norach. Unika piaszczystych gleb. Jego obecność na polu można rozpoznać po wysokich kopcach. Najczęściej występuje w niedużej odległości od upraw pszenicy.

Kopie głębokie nory z komorami, które pełnią funkcję spiżarni oraz jednej komory sypialnej, wyściełanej częściami roślin. Żyje samotnie. Jest aktywny w nocy. Zapada w sen zimowy, który często przerywa. Gromadzi zapasy pokarmu na zimę.

Chomik europejski to duży gryzoń. Osiąga 30-34 cm długości ciała. Ogon ma 3-6 cm długości.

Zielone części roślin, nasiona, owady, ślimaki. W magazynach pod ziemią gromadzi zapasy żywności. Może zgromadzić nawet kilkanaście kilogramów ziarna na zimę.

Podczas rui samiec wprowadza się do samicy. Później ją opuszcza. Okres godowy rozpoczyna się zaraz po wybudzeniu, od połowy kwietnia. Ciąża trwa 19-20 dni, po której samica rodzi do 12-15 nagich i ślepych młodych. Młode stają się samodzielne po 4 tygodniach. Wyprowadza do 3 miotów w roku.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jeszcze 20-30 lat temu chomik był u nas licznym gatunkiem. Teraz to gatunek zagrożony wyginięciem i jest objęty ścisłą ochroną. Dziś w Polsce spotkać je można w dwóch rejonach. Naliczono zaledwie około 100 nor (Małopolska, Roztocze i Wyżyna Lubelska). Główna przyczyna spadku liczebności chomika to intensyfikacja rolnictwa, w tym głęboka orka, stosowanie środków ochrony roślin, uprawy monokulturowe.

Zaskoczony chomik staje w słup i potrafi zaatakować nawet psa. Potrafi skoczyć na wysokość 1 m.

W zależności od regionu chomik europejski ma następujące nazwy potoczne: psiaczek ziemny, ziemny pies, skrzotek, suslik, osesek, hamster lub po prostu chomik.

Podczas hibernacji temperatura ciała spada do 5 °C. Co kilka dni chomiki wybudzają się, jedzą, wydalają kał i mocz,

Ile żyje chomik europejski?

Chomik europejski żyje nawet 10 lat.