Kondor kalifornijski (Gymnogyps californianus)
© wollertz - Fotolia.com

Kondor kalifornijski

Kondor kalifornijski (Gymnogyps californianus) to krytycznie zagrożony wymarciem ptak z rodziny kondorów. Upierzenie prawie czarne, pokrywy skrzydłowe białawe. Głowa i szyja są nieopierzone, szaro-pomarańczowe z czerwonymi plamami na szyi. Dziób żółtawy. Samiec jest większy od samicy.

Gatunek występuje w Ameryce Północnej, w zachodniej części USA, na dwóch izolowanych obszarach, jeden z nich w Kalifornii, drugi na Wyżynie Kolorado. Niegdyś ptak ten występował na terenie całych gór skalistych.

Ptak ten nie może wznieść się do lotu bez odpowiednich warunków powietrznych. Pojawienie się prądów wstępujących umożliwia mu lot i wyruszenie na żer. Często odpoczywa i zażywa kąpieli słonecznych przy rozpostartych skrzydłach.

Długość ciała wynosi 125 cm, rozpiętość skrzydeł 295 cm, a ciężar ciała 8-14 kg.

Zjada przede wszystkim padlinę ssaków.

Samica nie buduje gniazda, jedno jajo składa w dziupli sekwoi lub skalnej grocie bezpośrednio na podłożu. Młode jest samodzielne po 5 miesiącach od wyklucia się, choć przez rok rodzice jeszcze dokarmiają potomka.

Ochrona i zagrożenia CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.