Kondory

Kondory (Cathartidae) to rodzina ptaków z rzędu drapieżnych . Rodzina ta liczy dziś 7 gatunków w 5 rodzajach.

Kondory, zwane sępami Nowego Świata, to jedne z największych ptaków latających. Zwykle upierzenie jest czarne lub brązowe. Na spodzie skrzydeł zwykle występują jasne plamy. Głowa nie jest upierzona, czasem na czole lub u nasady nosa znajdują się różne twory skórne o jaskrawej barwie.

Kondor kalifornijskiKondor kalifornijski

Gymnogyps californianus

Kondor kalifornijski (Gymnogyps californianus) to krytycznie zagrożony wymarciem ptak z rodziny kondorów. Upierzenie prawie czarne, pokrywy skrzydłowe białawe. Głowa i szyja są nieopierzone, szaro-pomarańczowe.

Kondor królewskiKondor królewski

Sarcoramphus papa

Kondor królewski (Sarcoramphus papa) to duży drapieżny ptak z rodziny kondorów. Ma w przeważającej mierze kremowe upierzenie. Bardzo dobrze lata zarówno pośród drzew jak i szybuje wysoko w powietrzu.

Kondor wielkiKondor wielki

Vultur gryphus

Kondor wielki to największy z kondorów. Zamieszkuje Andy w Ameryce. Głowa i szyja jest naga. Na głowie samca znajduje się mięsisty wyrostek. Jest samotnikiem lub żyje w parach. Przy padlinie gromadzi się nawet 60 sztuk.

Sępnik czarny, urubu czarnySępnik czarny, urubu czarny

Coragyps atratus

Sępnik czarny, zwany urubu czarnym, to najliczniejszy w Ameryce ptak drapieżny i jednocześnie najmniejszy z rodziny kondorów. Sępnik czarny wydala kał na własne nogi.

Sępnik pstrogłowySępnik pstrogłowy

Cathartes burrovianus

Sępnik pstrogłowy (Cathartes burrovianus) to gatunek ptaka z rodziny kondorów. Głowa nieopierzona, różnokolorowa - od czerwieni poprzez żółcie do niebieskoszarego. Na szyi obroża z czerwonych korali.

Sępnik różowogłowySępnik różowogłowy

Cathartes aura

Sępnik różowogłowy (Cathartes aura) to ptak z rodziny kondorów. Ma ciemnobrązowe upierzenie. Głowa różowoczerwona. Dziób na końcu jasny i haczykowato wygięty.

• Sępnik żółtogłowy (Cathartes melambrotus)

Ptaki te występują w obu Amerykach od Kanady po południową część Ameryki Południowej. Żyją w różnych środowiskach, zarówno na terenach otwartych porośniętych trawą w Andach jak i na pustyniach, lasach i zadrzewieniach.

W poszukiwaniu zdobyczy kondory posługują się wzrokiem, a niektóre gatunki także węchem.

Gniazdują na wysokich skałach i stromych zboczach, czasem na ziemi. Samica składa 1-2 jaja. Wysiadywanie trwa 40-60 dni. Pokryte gęstym puchem pisklęta pozostają w gnieździe długo, bo aż 70-180 dni. Karmią je zwróconym pokarmem samiec i samica.

Odżywiają się głównie padliną. Zjadają też jaja, owoce, inny pokarm roślinny.

Krytycznie zagrożony jest kondor kalifornijski. Bliski zagrożenia / mniejszego ryzyka jest kondor wielki.