Perlice

Perlice (Numididae) to rodzina ptaków z rzędu kuraków. Rodzina ta liczy dziś 6 gatunków w 4 rodzajach. W Polsce perlice nie występują w naturalnym środowisku. Jeden gatunek został udomowiony.

To ptaki średniej wielkości z głową nieopierzoną, barwną, małą, często ze specyficznymi ozdobami. Górna część szyi jest również naga. Ubarwienie ciemne, perełkowane. Ogon jest bardzo krótki. Samica i samiec wyglądają podobnie.

Perlica czubataPerlica czubata

Guttera pulcherani

Perlica czubata (Guttera pulcherani) to ptak z rodziny perlic z charakterystycznym czubem na głowie. Głowa i górna część szyi jaskrawo zabarwiona. Perełkowe, gęste, drobne plamki pokrywają tułów i krótki, skierowany do dołu ogon

Perlica sępiaPerlica sępia

Acryllium vulturinum

Jest to największy gatunek z rodziny perlic. Ma charakterystyczną, brązową czapeczkę z puchowych piór i głowę, przypominającą głowę sępa. To hałaśliwe ptaki. Samce wobec siebie bywają bardzo agresywne.

Perlica zwyczajna, perliczkaPerlica zwyczajna, perliczka

Numida meleagris

Perlica zwyczajna, perliczka, perlica dzika (Numida meleagris) to ptak z rodziny perlic o ciemnoszarym upierzeniu. Masywny, krępy tułów gęsto usiany białymi kropkami. Naga, skóra na górnej części szyi i małej głowie

Nazwa rodziny
Perlice (Numididae)
Afryka.Perlice - mapa występowania na świecie
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Kuraki (Galliformes)
Rodzina: Perlice (Numididae)
Długość ciała
Rozpiętość skrzydeł: Długość: 50-60 cm.
Masa ciała: 1 kg.
Największy gatunek

• Pantarka białoszyja (Agelastes meleagrides)
  • Pantarka czarna (Agelastes niger)
  • Perlica czarna (Guttera plumifera)

Są obecne w Afryce na południe od Sahary. Zajmują zarośla sawanny, pustynie lub gęste lasy równikowe, w zależności od gatunku.

Ptaki te bardzo szybko biegają. Latają dobrze, ale krótko. Noce spędzają na drzewach, w dzień przeszukują grunt w poszukiwaniu pokarmu. Prowadzą osiadły lub koczujący tryb życia. Na ogół ptaki te trzymają się w grupach. Przed okresem lęgowym samce stają się agresywne i stado rozpada się. W niewoli agresja samców może kończyć się śmiercią ptaka słabszego, gdy nie ma gdzie uciec.

To bardzo hałaśliwe ptaki.

Są monogamiczne. Ptaki łączą się w pary na próbę. Po 2-3 tygodniach kojarzenia tworzą się stabilne pary do czasu wysiadywania jaj. Gniazdo znajduje się na ziemi i czasem kilka samic składa do niego swoje jaja. Samica składa raz w roku 8-12 jaj. Jaja wysiaduje samica. Pisklęta wodzi samica i samiec.

Zjadają pokarm pochodzenia roślinnego, a w okresie lęgowym także bezkręgowce. Zjadają nasiona, bulwy i korzenie.

Niektórym gatunkom grozi wymarcie ze względu na degradację ich naturalnych środowisk występowania.