Zadanie - kombinacje, obliczanie kombinacji - kombinatoryka - zadanie z treścią

Treść zadania:

Na ile sposobów można wybrać trzyosobową delegację złożoną z co najmniej dwóch chłopców z klasy liczącej 16 chłopców i 14 dziewcząt?


Rozwiązanie zadania

W treści zadania pojawiło się słowo "co najmniej", które oznacza, że są dwa przypadki: jeden, gdy do delegacji wybieramy dwóch chłopców i jedną dziewczynę i drugi przypadek — gdy wybieramy do delegacji trzech chłopców. Aby uzyskać liczbę wszystkich możliwych delegacji, sumujemy te dwa przypadki.

Przypadek 1

W przypadku pierwszym dokonujemy dwóch losowań. Mamy więc jeden zbiór 14-elementowy dziewcząt i 16-elementowy zbiór chłopców. Wybieramy jedną uczennicę z jednego zbioru i dwóch chłopców z drugiego zbioru do delegacji (czyli \(k=1\) w przypadku dziewcząt i \(k=2\) w przypadku chłopców). Kolejność wyboru uczniów nie ma znaczenia. Uczniowie nie mogą się powtarzać (musimy wybrać różnych uczniów), więc tworzymy kombinacje jednoelementowe w przypadku dziewcząt i dwuelementowe w przypadku chłopców zbioru 14-elementowego i 16-elementowego. Jak połączyć ze sobą te dwie kombinacje? Musimy pomnożyć je przez siebie, aby otrzymać wynik. Dlaczego pomnożyć? Załóżmy, że wybraliśmy pierwszą dziewczynę ze zbioru dziewcząt do delegacji i dalej stosujemy wszystkie możliwe kombinacje chłopców. Wybieramy kolejną dziewczynę i dopełniamy delegację tymi samymi kombinacjami zbioru chłopców i tak dalej tyle razy, ile razy wybieramy dziewczynę ze zbioru dziewcząt.

Przypadek 2

W przypadku drugim losujemy jedynie trzech chłopców ze zbioru 16-elementowego, wszystkie pozostałe cechy losowania są te same.

(Spójrz więc na tabelę, w której zestawiono permutacje, kombinacje i wariacje w zależności od warunków danego problemu z kombinatoryki.)

Liczbę możliwości wyboru delegacji obliczymy następująco:

\(C_{16}^2\cdot C_{14}^1+C_{16}^{3}={16\choose 2}\cdot {14\choose 1}+{16\choose 3}=\)

\(=\frac{16!}{2!(16-2)!}\cdot \frac{14!}{1!(14-1)!}+\frac{16!}{3!(16-3)!}=\)

\(=\frac{\cancel{14!} \cdot 15\cdot 16}{2\cdot \cancel{14!}}\cdot \frac{\cancel{13!}\cdot 14}{\cancel{13!}}+\frac{\cancel{13!}\cdot 14\cdot 15 \cdot 16}{2\cdot 3 \cdot \cancel{13!}}=1680+560=2240\)

Odpowiedź

Delegację trzyosobową, w której jest co najmniej dwóch chłopców, można wybrać na 2240 sposobów.

© medianauka.pl, 2010-01-11, ZAD-508


AI
Zbiór zadań maturalnych z ubiegłych lat na poziomie podstawowym i rozszerzonym oraz centrum dowodzenia dla maturzystów.
Zbiór zadań z matematyki
Zbiór zadań z matematyki wraz z pełnymi rozwiązaniami. W naszej bazie zgromadziliśmy ponad tysiąc zadań.
wykresy on-line
Narysuj wykres funkcji w programie do szkicowania wykresów i odczytaj jego własności.

Zadania podobne


Zadanie nr 1.

Ile dróg trzeba zbudować, aby połączyć ze sobą dziesięć miejscowości, każda z każdą?

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 2.

Ile przekątnych znajduje się w wielokącie foremnym o \(n\) bokach?

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 3.

Na ile sposobów można wybrać pięcioosobową delegację z klasy liczącej 30 uczniów?

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 4.

Na ile sposobów można wybrać trzyosobową delegację złożoną z jednej dziewczyny i dwóch chłopców z klasy liczącej 15 chłopców i 15 dziewcząt?

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 5.

W trzech stosach znajdują się karteczki z obrazkami. W pierwszym stosie znajduje się 10 obrazków głów, w drugim — 20 obrazków tułowia, w trzecim — 10 obrazków ilustrujących odnóża. Losujemy jedną kartkę z głową, dwie z tułowiem i jedną z kończynami dolnymi. Układamy kartki, jedną pod drugą, tworząc obrazek stworka. Ile różnych stworków możemy w ten sposób utworzyć?

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 6.

Rozwiązać równanie \(C_{x+2}^{2}=1\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 7.

Ile różnych prostych wyznacza n różnych punktów na płaszczyźnie, jeżeli żadne z trzech punktów nie są współliniowe?

Pokaż rozwiązanie zadania.

zadanie maturalne

Zadanie nr 8 — maturalne.

Rozpatrujemy wszystkie liczby naturalne dziesięciocyfrowe, w zapisie których mogą występować wyłącznie cyfry 1, 2, 3, przy czym cyfra 1 występuje dokładnie trzy razy. Uzasadnij, że takich liczb jest 15 360.

Pokaż rozwiązanie zadania.




Udostępnij
©® Media Nauka 2008-2025 r.