Żałobniczka, czarna tetra

Żałobniczka, czarna tetra (Gymnocorymbus ternetzi) to gatunek niewielkiej ryby z rodziny kąsaczowatych o ciele bocznie spłaszczonym, srebrzystym, z czarnymi pręgami. Samiec jest zwykle mniejszy od samicy. Z wiekiem kolor czarny blaknie.

Żałobniczka, czarna tetra (Gymnocorymbus ternetzi)
© Axel Gutjahr - Fotolia.com

Ryba ta występuje w Ameryce Południowej w rzekach Paragwaju.

Młode ryby skupiają się w niewielkie ławice. Potrafią jednocześnie zmieniać kierunek ruchu. Jest to rybka o spokojnym usposobieniu, szczególnie młode osobniki.

Ryba ta dorasta do 8 cm długości ciała. Ma płetwę tłuszczową.

Jest to gatunek wszystkożerny. Osobniki dorosłe atakują inne ryby.

Zdolność do rozrodu osiąga przy rozmiarach 4 cm. Samica składa kilkaset jaj.

To często spotykana w hodowlach rybka akwariowa. Wyselekcjonowano w polskich hodowlach odmianę welonowatą. Dokonał tego akwarysta z Bytomia, Franciszek Kowalec.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: To rybka łatwa w hodowli, o łagodnym usposobieniu.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Akwarium o pojemności około 80 l z gęstą roślinnością, w tym pływającą, z wolną przestrzenią do pływania.Woda może być miękka i twarda. Woda musi być dobrze filtrowana.

Inne warunki chowu: Trzymamy 4-6 osobników w akwarium. Utrzymujemy kwasowość na poziomie pH 6,5-7,5. Raz w tygodniu wymieniamu 10% wody.

Temperatura: Temperatura wody: 22-25 °C.

Pokarm: Karmimy pokarmem roślinnym.

Rozmnażanie: W grupie powinna być przewaga samców. Zbyt jasne światło szkodzi zarodkom. Woda w osobnym akwarium w niewielkiej ilości powinna być miękka, dobrze filtrowana natleniona, z gęstą roślinnością. Po tarle odławiamy tarlaki. Akwarium zaciemniamy. Już na drugi dzień larwy zaczynają się wykluwać. Podajemy im tak zwany pył (pierwotniaki, wrotki, larwy oczlika). Później podajemy także larwy solowca, karmy suche.