Zebra stepowa

Zebra stepowa (Equus quagga) to afrykański ssak z rodziny koniowatych, popularny w ogrodach zoologicznych, także w Polsce. Zebry zamieszkują stepy i sawanny Afryki. Cechą charakterystyczną zebry są biało-czarne pasy na całym ciele.

Zebra stepowa (Equus quagga)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Południowo-wschodnia Afryka. Gatunek ten preferyje słabo zadrzewione tereny otwarte, płaskie lub górskie. Unika środowiska leśnego i wilgotnego.

Zebry żyją w stadach liczących do około 30 osobników. Stadu przewodzi samiec. Reszta członków stada to samice i młode. Chętnie też zebry przyłączają się do innych zwierząt afrykańskiej sawanny. Podczas wędrówki na lepsze pastwiska podczas suszy tworzą ogromne stada. W porze deszczowej wracają na pierwotne miejsca żerowania i rozdzielają się na małe stada. Nocą zebry odbywają wędrówki do wodopojów. W największe upały chronią się w cieniu.

Zebry potrafią szybko biegać. Mogą osiągać prędkość 60 km/h. Są ruchliwe i dość płochliwe.

Zebry żywią się roślinami, głównie trawami.

Ciąża trwa 375 dni. Samice zwykle rodzą 1 młode. Dojrzałość płciową zebry osiągają w wieku 4 lat.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podgatunek Equus quagga quagga (kwagga właściwa) jest wymarły.

zebry