Koniowate

Koniowate (Equidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 7 gatunków w 1 rodzaju. W Polsce żyje 1 gatunek z tej rodziny ssaków. Koniowate wywodzą się z Ameryki Północnej, jednak ostatni z koniowatych amerykańskich wyginął 12 000 lat temu.

Są to duże, smukłe zwierzęta o jednopalczastych kończynach. Mają długi ogon. Konie mają dość dużą głowę i długą szyję z charakterystyczną grzywą. Konie dzikie były bardziej krępe niż rasy dzisiejsze. Zebry mają charakterystyczne biało-czarne lub brązowo-czarne pasy na całym ciele.

KiangKiang

Equus kiang

Kiang to spokrewniony z kułanem ssak z rodziny koniowatych. Niedawno był uważany za podgatunek kułana. Ciało z wierzchu rudo-płowe, od spodu białe. Ma szerokie kopyta.

Koń domowyKoń domowy PL

Equus caballus

Koń domowy to ssak z rodziny koniowatych o wydłużonej głowie, długich, cienkich kończynach, długim ogonie z włosia, grzywą na karku i czole. Istnieje wiele ras koni. Koń domowy pochodzi od tarpana. Został udomowiony około 5000 lat temu w Azji. Konie wykorz

Kułan, osioł azjatyckiKułan, osioł azjatycki

Equus hemionus

Kułan to ssak z rodziny koniowatych, żyjący w niewielkich stadach złożonych z ogiera i kilku klaczy. Zamieszkuje stepy, półpustynie i płaskowyże Azji.

OnagerOnager

Equus hemionus onager

Onager to bliski krewniak kułana i kianga z azjatyckich terenów pustynnych. Grzywa jest krótka, stojąca. Ogon jest cienki, zakończony pęczkiem ciemnych włosów.

Osioł domowyOsioł domowy

Equus asinus

Bardzo wytrzymałe ssak z rodziny koniowatych, hodowany na całym świecie, używany jako zwierzę juczne. Dobrze znosi upały, jest mało wymagający. Zwierzę spokojne i potulne, ale w czasie rui staje się agresywny.

TarpanTarpan PL

Equus gmelini †

Wymarły przodek konia domowego. Tarpany trzymano w zwierzyńcach, były bardzo cenione. Próby restytucji doprowadziły do uzyskania konia wykazującego cechy tarpana, żyjącego półdziko do dziś w rezerwacie niedaleko Popielna.

Zebra górskaZebra górska

Equus zebra

To najmniejszy przedstawiciel zebr. Zebra ta charakteryzuje się gęstymi paskami, ma smukłe ciało i wąskie kopyta, widoczne jest też zwisające podgardle.

Zebra Grevy'egoZebra Grevy'ego

Equus grevyi

Zebra Grevy'ego (Equus grevyi) to gatunek zebry, jeden z trzech żyjących dziś na świecie. Jest to największy gatunek zebry. Głowa jest dość wąska i długa. Uszy dość duże i okrągłe.

Zebra stepowaZebra stepowa

Equus quagga

Zebra stepowa to afrykański ssak z rodziny koniowatych. Cechą charakterystyczną zebry są biało-czarne pasy na całym ciele. Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem.

Nazwa rodziny
Koniowate (Equidae)
Afryka, Europa, Azja, gatunki udomowione - cały świat.
Gromada: Ssaki (Mammalia)
Rząd: Nieparzystokopytne (Perissodactyla)
Rodzina: Koniowate (Equidae)
Długość ciała
Masa ciała: do 700 kg.

• Osioł nibijski (Equus africanus)
  • Koń Przewalskiego (Equus przewalskii)

Dziś dzikie koniowate żyją w Afryce, Europie i Azji. Konie udomowione utworzyły dzikie populacje wtórne na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą.

Żyją w stadach, czasem bardzo licznych.

Ciąża u koniowatych trwa 12 miesięcy. Samica rodzi zwykle 1 młode. Źrebię wstaje natychmiast po porodzie.

Żywią się trawą, czasem zjadają liście, gałązki i bulwy.

Koń Przewalskiego jest gatunkiem zagrożonym.

Koń Equus Caballus został udomowiony około 2000 lat temu. To był ważny moment w historii ludzkości. Konie bowiem służyły jako zwierzęta pociągowe, odgrywające ogromną rolę w transporcie, wojskowości, rolnictwie.