Koniowate

Koniowate (Equidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 7 gatunków w 1 rodzaju. W Polsce żyje 1 gatunek z tej rodziny ssaków. Koniowate wywodzą się z Ameryki Północnej, jednak ostatni z koniowatych amerykańskich wyginął 12 000 lat temu.

Są to duże, smukłe zwierzęta o jednopalczastych kończynach. Mają długi ogon. Konie mają dość dużą głowę i długą szyję z charakterystyczną grzywą. Konie dzikie były bardziej krępe niż rasy dzisiejsze. Zebry mają charakterystyczne biało-czarne lub brązowo-czarne pasy na całym ciele.

KiangKiang

Equus kiang

Kiang to spokrewniony z kułanem ssak z rodziny koniowatych. Niedawno był uważany za podgatunek kułana. Ciało z wierzchu rudo-płowe, od spodu białe. Ma szerokie kopyta.

Koń domowyKoń domowy PL

Equus caballus

Koń domowy to ssak z rodziny koniowatych o wydłużonej głowie, długich, cienkich kończynach, długim ogonie z włosia, grzywą na karku i czole. Istnieje wiele ras koni. Koń domowy pochodzi od tarpana. Został udomowiony około 5000 lat temu w Azji. Konie wykorz

Koń PrzewalskiegoKoń Przewalskiego

Equus przewalskii

Koń Przewalskiego (Equus przewalskii) to duży ssak z rodziny koniowatych, podobny do konia domowego. Jest to jedyny gatunek dzikiego konia, który żyje dziś na wolności. Ma krótką, stojącą grzywę bez grzywki.

Kułan, osioł azjatyckiKułan, osioł azjatycki

Equus hemionus

Kułan to ssak z rodziny koniowatych, żyjący w niewielkich stadach złożonych z ogiera i kilku klaczy. Zamieszkuje stepy, półpustynie i płaskowyże Azji.

OnagerOnager

Equus hemionus onager

Onager to bliski krewniak kułana i kianga z azjatyckich terenów pustynnych. Grzywa jest krótka, stojąca. Ogon jest cienki, zakończony pęczkiem ciemnych włosów.

Osioł domowyOsioł domowy

Equus asinus

Bardzo wytrzymałe ssak z rodziny koniowatych, hodowany na całym świecie, używany jako zwierzę juczne. Dobrze znosi upały, jest mało wymagający. Zwierzę spokojne i potulne, ale w czasie rui staje się agresywny.

TarpanTarpan PL

Equus gmelini †

Wymarły przodek konia domowego. Tarpany trzymano w zwierzyńcach, były bardzo cenione. Próby restytucji doprowadziły do uzyskania konia wykazującego cechy tarpana, żyjącego półdziko do dziś w rezerwacie niedaleko Popielna.

Zebra górskaZebra górska

Equus zebra

To najmniejszy przedstawiciel zebr. Zebra ta charakteryzuje się gęstymi paskami, ma smukłe ciało i wąskie kopyta, widoczne jest też zwisające podgardle.

Zebra Grevy'egoZebra Grevy'ego

Equus grevyi

Zebra Grevy'ego (Equus grevyi) to gatunek zebry, jeden z trzech żyjących dziś na świecie. Jest to największy gatunek zebry. Głowa jest dość wąska i długa. Uszy dość duże i okrągłe.

Zebra stepowaZebra stepowa

Equus quagga

Zebra stepowa to afrykański ssak z rodziny koniowatych. Cechą charakterystyczną zebry są biało-czarne pasy na całym ciele. Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem.

• Osioł nibijski (Equus africanus)

Dziś dzikie koniowate żyją w Afryce, Europie i Azji. Konie udomowione utworzyły dzikie populacje wtórne na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą.

Żyją w stadach, czasem bardzo licznych.

Ciąża u koniowatych trwa 12 miesięcy. Samica rodzi zwykle 1 młode. Źrebię wstaje natychmiast po porodzie.

Żywią się trawą, czasem zjadają liście, gałązki i bulwy.

Koń Przewalskiego jest gatunkiem zagrożonym.

Koń Equus Caballus został udomowiony około 2000 lat temu. To był ważny moment w historii ludzkości. Konie bowiem służyły jako zwierzęta pociągowe, odgrywające ogromną rolę w transporcie, wojskowości, rolnictwie.