Żuraw zwyczajny, żuraw - Medianauka.pl

Żuraw zwyczajny, żuraw (Grus grus)
© arenysam - Fotolia.com

Żuraw zwyczajny, żuraw

Żuraw zwyczajny, żuraw (Grus grus) to niezwykle piękny ptak, większy od bociana, nieliczny lęgowy w naszym kraju. Ma elegancką sylwetkę, długie nogi, średniej długości dziób, smukłą szyję. Upierzenie jest szare z brązowym odcieniem. Szyja i głowa są czarno-białe. Na czubku głowy występuje czerwona czapeczka. Młode głowę i szyję mają szarobrązową. Ogon tworzy piękny pióropusz, w rzeczywistości jest to zestaw piór wyrastających z obszaru łokci.

Występuje w Europie, dużej części Azji. Na zimowiska odlatuje do Afryki, a także południowej części Azji. Preferuje bagna, torfowiska, tereny podmokłe, polany i pola uprawne.

To ptak wędrowny, choć niektóre osobniki pozostają na zimę. Podczas migracji tworzą duże stada. Raz na 2-4 lata żurawie pierzą się. Ma to miejsce pod koniec maja i w czerwcu. Na 5 tygodni ptaki tracą zdolność lotu. Podczas migracji w powietrzu tworzą klucze.

W locie szyja jest wyciągnięta do przodu i wyprostowana. Skrzydła w locie są palczasto zakończone. Lot jest aktywny.

Zjada pokarm pochodzenia roślinnego oraz drobne zwierzęta. Odżywia się korzeniami, liśćmi, nasionami, owocami, owadami, dżdżownicami, drobnymi ssakami, płazami i gadami. Czasem zjadaj ryby, jaja ptasie oraz pisklęta.

Samiec i samica łączy się w parę na całe życie. Na zakończenie zimy żurawie odbywają wspaniały taniec godowy, podczas którego podskakują, stroszą się, kłaniają. W roku ma miejsce tylko jeden lęg. Gniazdo budowane jest na ziemi lub w płytkiej wodzie, ma kształt sterty o wysokości nawet 50 cm i średnicy 1 m. Samica jaja składa w marcu, kwietniu w liczbie od 1 do 3, zwykle 2. Wysiaduje samiec i samica przez 28-35 dni. Już po kilku dniach rodzice wodzą za sobą pisklęta. Młode potrafią latać po 9-10 tygodniach życia. Jeszcze kilka miesięcy przebywają z rodzicami i razem z nimi odlatują na zimowisko. Młode stają się zdolne do rozrodu po 4 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten znajduje się pod ścisłą ochroną.

Kiedy odlatują żurawie?

Żurawie odlatują na zimowiska od października do listopada.

Kiedy przylatują żurawie?

Żurawie przylatują do Polski już w marcu.

Czy żurawie odlatują do ciepłych krajów?

Nie wszystkie. Część żurawi zimuje w Hiszpanii i Portugalii. Część zimuje w Turcji, jeszcze inne lecą do Iraku i Iranu. Najdalsze miejsca zimowania to Egipt, Sudan i Etiopia w Afryce.