Żuraw mandżurski

Żuraw mandżurski (Grus japonensis) to piękny ptak wędrowny z rodziny żurawi o białym upierzeniu z czarną szyją i fragmentami upierzenia na skrzydłach oraz czerwoną "czapeczką" na głowie. U żurawi mandżurskich nie występuje dymorfizm płciowy.

Żuraw mandżurski (Grus japonensis)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Bagna, stepy, tundra Azji.

Podczas lotu formują klucz i odzywają się charakterystycznym klangorem (głosem żurawi). W okresie godowym żyją w parach, w pozostałym okresie tworzą stada. Na postojach gromadzą się w tysiące osobników.

Owady, wodne bezkręgowce, ryby, płazy, gady, rośliny w tym trzciny i trawy.

Ptaki te wykonują podczas godów bardzo efektowne grupowe tańce. Samica składa 2 jaja do gniazda budowanego na ziemi. Jaja przez 29-34 dni wysiaduje samiec i samica na zmianę. Pisklęta są zagniazdownikami. Po 95 dniach są zdolne do lotu. Dojrzałość płciową osiągają po 3-4 latach.

EN

Podczas pierzenia się, żuraw mandżurski traci wszystkie lotki i na 5-6 tygodni ptak traci zdolność latania. Pierzy się co 2-3 lata.